Mitsubishi Motors, Hitachi en ENGIE testen met autobatterij als energieopslag voor kantoorpand
Project gestart voor ontwikkeling energieneutrale kantoorgebouwenMitsubishi Motors, Hitachi Europe Ltd. en energiemaatschappij ENGIE zijn een baanbrekend project gestart waarmee het potentieel van een (semi-)elektrische auto als energieopslag voor een kantoorpand gedemonstreerd wordt. In deze pilot is een zogeheten V2X-lader (vehicle-to-everything) gekoppeld aan het kantoorgebouw van ENGIE in Zaandam.
De speciale V2X-lader van Hitachi is de eerste die niet alleen een elektrische auto kan opladen, maar ook ontladen om energie te leveren aan een gebouw. Bovendien biedt het laadstation de flexibiliteit om verschillende energiebronnen zoals zonnepanelen en stationaire opslagbatterijen aan elkaar te koppelen voor een nog duurzamere energievoorziening.
Huisvesting en mobiliteit zijn samen verantwoordelijk voor circa 75% van de totale CO2-uitstoot van een dienstverlenend bedrijf. Intelligente V2B-techniek (vehicle-to-building) kan daarom een belangrijke rol spelen bij het reduceren van de wereldwijde CO2-emissie, evenals de verduurzaming en besparing op energiekosten voor bedrijven.
Mitsubishi Motors, Hitachi en ENGIE zijn ervan overtuigd dat het samenbrengen van verschillende expertises voor een V2B-laadstation kan leiden tot een aanzienlijke verduurzaming van gebouwen dankzij het efficiëntere en intelligentere energiebeheer.
Het laadstation bij ENGIE in Zaandam is gekoppeld aan de energievoorziening van het pand en de zonnepanelen die daar geïnstalleerd zijn. Als meer zonne-energie wordt opwekt dan nodig, wordt de overbodige stroom opgeslagen in de batterij van de elektrische auto. Als het gebouw meer stroom nodig heeft dan op dat moment wordt geleverd, wordt de energie weer uit de accu van de auto gehaald. De auto fungeert dan als energiebuffer en noodstroomvoorziening.
De samenwerkende partijen leveren ieder hun eigen expertise:
- Mitsubishi Motors levert een Outlander PHEV, de bestverkochte plug-in hybride in Europa en de enige PHEV die geschikt is voor bidirectioneel laden (opladen en ontladen).
- Hitachi levert de V2X-lader en de techniek om het elektriciteitsnet, het voertuig en het gebouw met elkaar te verbinden.
- ENGIE creëert een ‘Smart Building’ door de batterij van de Outlander PHEV via de V2X-lader te koppelen aan de verschillende energiebronnen van het gebouw.
In de volgende fase van het project wordt onderzocht hoe elektrisch aangedreven voertuigen, hernieuwbare energiebronnen en slimme energiemanagementsystemen optimaal kunnen samenwerken om gebouwen volledig energieneutraal te maken. Door op slimme wijze gebruik te maken van de beschikbare energie, dalen de CO2-uitstoot en energiekosten van een bedrijf.
Ram Ramachander, Chief Digital Officer bij Hitachi Europe: “Dit project demonstreert hoe het ‘internet of things’ en digitale mogelijkheden kan helpen om gebouwen energieneutraal te maken, de efficiency te verhogen en kosten te verlagen door de laadinfrastructuur te optimaliseren. De flexibiliteit van energiedistributie dankzij onze vehicle-to-grid technologie helpt ook nieuwe businesscases te creëren.”
Hans Boot, COO bij ENGIE Services Nederland, voegt daaraan toe: “Dit project laat op overtuigende wijze zien hoe effectief intelligente energieopslagtechnologie kan zijn. Deze lader gaat verder dan het ‘slim laden’ zoals we dat nu kennen en is in feite de eerste echte ‘Smart Grid Charger’. We hopen dit systeem in te kunnen zetten voor alle bedrijven die daadwerkelijk energieneutraal willen worden.”
Vincent Cobee, Corporate Vice President bij Mitsubishi Motors: “Dit project helpt nieuwe energieoplossingen te bieden voor efficiënte, CO2-vriendelijke gebouwen. We laten zien dat EV’s en PHEV’s in de toekomst een onmisbaar onderdeel zullen zijn van stedelijke energiesystemen.”