Amstelveen, 7 september 2012

Wereldwijde première van de hypermoderne Mitsubishi Outlander PHEV

Autosalon van Parijs

Mitsubishi Motors Corporation (MMC) onthult de Outlander PHEV op de Autosalon van Parijs 2012 (“Mondial de L’Automobile 2012”), die gehouden wordt van donderdag 27 september tot zondag 14 oktober*1. De Outlander PHEV maakt gebruik van het Plug-in Hybrid EV System, een door MMC ontwikkelde aandrijflijn die is gebaseerd op zijn gamma volledig elektrische auto’s.

De Outlander PHEV is ’s werelds eerste plug-in hybride SUV en biedt het beste van drie werelden: de milieuprestaties van een elektrische auto (EV), het bereik van een conventionele interne verbrandingsmotor (ICE) en de on- en offroadprestaties van een SUV. MMC zal de Outlander PHEV aan het begin van 2013 eerst in Japan op de markt brengen.

Samen met de Outlander PHEV toont MMC in totaal 11 auto’s (zeven tijdens de persdagen) op zijn stand op de Autosalon van Parijs, waaronder de nieuwe Europese uitvoering van MMC’s wereldwijde compacte auto (Mirage in andere landen), die zijn debuut maakt. Ook de ASX compacte crossover die voor het modeljaar 2013 is opgefrist maakt zijn opwachting, net als een demonstratiemodel van de i-MiEV Evolution, de 100% elektrische racewagen die in augustus deelnam aan de 2012 Pikes Peak International Hill Climb in de VS.

Nieuwe Outlander PHEV

De nieuwe Outlander PHEV, die voor het eerst zal worden onthuld op de Autosalon van Parijs 2012, is gebaseerd op de nieuwe Outlander die in juli zijn debuut maakte in Rusland en vanaf september op andere Europese markten zal worden gelanceerd. De Outlander PHEV maakt gebruik van MMC’s eigen Plug-in Hybrid EV System, een aandrijflijn die is gebaseerd op de 100% elektrische systemen afkomstig uit de i-MiEV en andere volledig elektrische auto’s van MMC. De Outlander PHEV is ’s werelds eerste plug-in hybride SUV, en beschikt over de unieke milieuprestaties en stilte van een elektrische auto, het gebruiksgemak en de on- en offroadprestaties van een vierwielaangedreven SUV en het bereik van een auto met conventionele verbrandingsmotor.

Het Plug-in Hybrid EV System van de Outlander PHEV is gericht op de midden- en hogere klasse, die een groter bereik vereisen, en combineert de bewezen EV-technologieën uit MMC’s i-MiEV – de baanbrekende 100% elektrische auto die in 2009 op de markt kwam – met de modernste milieutechnologieën voor verbrandingsmotoren, waaronder MMC’s MIVEC*2 variabele kleptiming. Dankzij het elektrische vermogen van de aandrijfaccu, die thuis, bij een oplaadpunt of tijdens het remmen wordt opgeladen, levert het Plug-in Hybrid EV System van de Outlander PHEV zeer zuinige prestaties. Het doel is een gecombineerd brandstofverbruik*3 van 61 km/liter of minder, wat een stuk beter is dan auto’s met een conventionele verbrandingsmotor, en een bereik van meer dan 880 km, wat vergelijkbaar is met conventioneel aangedreven modellen.
*2: “Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control system”.
*3: Representatieve verbruiksgegevens gebaseerd op een combinatie van het brandstofverbruik in de volledig elektrische stand, ook wel het plug-in brandstofverbruik genoemd, en in de hybridestand, ook wel het hybride brandstofverbruik genoemd (gemeten volgens de Japanse JC08-testcyclus).

MMC lanceert de Outlander PHEV begin 2013 op de Japanse markt, om het model vervolgens te introduceren in Europa, Noord-Amerika en op andere markten over de hele wereld. Enkele van de hoofdkenmerken worden hieronder besproken.
1) Automatische keuze van drie rijstanden voor optimale efficiëntie

Aan de hand van de rijomstandigheden en de huidige acculading kiest het Plug-in Hybrid EV System automatisch de optimale rijstand (zie onder) voor comfortabel rijden met een optimaal brandstofverbruik.

a) EV Drive Mode
EV Drive Mode is een volledig elektrische stand waarin de motoren voor en achter de auto aandrijven met alleen elektriciteit uit de aandrijfaccu. Met een brandstofverbruik van nul en geen CO2-uitstoot geniet de bestuurder in deze stand van stille en zeer milieuvriendelijke prestaties.

b) Series Hybrid Mode
In Series Hybrid Mode functioneert de benzinemotor als generator die elektriciteit levert aan de elektromotoren. Het systeem schakelt over op deze stand als de acculading onder een vooraf ingesteld niveau zakt en als er meer vermogen vereist is, bijvoorbeeld bij inhalen of heuvelop rijden.

c) Parallel Hybrid Mode
In Parallel Hybrid Mode levert de benzinemotor het meeste vermogen, waar nodig geassisteerd door de elektromotoren. Het systeem schakelt over op deze stand bij hogere snelheden waarbij de benzinemotor veel vermogen moet leveren.

2) Accu met hoge capaciteit biedt veel veelzijdigheid

Dankzij de 12 kWh lithium-ion accu met hoge capaciteit beschikt de Outlander PHEV over een bereik van meer dan 55 km in de EV Drive Mode (volgens de JC08-testcylcus*4), genoeg voor volledig elektrisch rijden in de meeste dagelijkse omstandigheden*5.

De bestuurder kan ook handmatig overschakelen op de Battery Charge Mode waarin de benzinemotor als generator functioneert en de aandrijfaccu oplaadt, of de auto nu stilstaat of rijdt. De Battery Charge Mode geeft de bestuurder de flexibiliteit om de benzinemotor als generator te gebruiken wanneer hij of zij dat wil; als de bestuurder bijvoorbeeld op een bepaald moment de EV Drive Mode wil gebruiken, kan hij of zij er zeker van zijn dat de aandrijfaccu voldoende is opgeladen.

*4: Een officiële methode voor het meten van brandstofverbruik, opgesteld door de Japanse overheid.
*5: “De meeste dagelijkse omstandigheden” is gebaseerd op een JCAP-onderzoek (“Japanese Clean Air Program”) uitgevoerd in Japan dat aantoont dat gemiddeld 85% van Japanse bestuurders minder dan 55 km per dag rijdt.

3) Twin Motor 4WD-systeem biedt superieure respons

De Outlander PHEV is uitgerust met een Twin Motor 4WD-systeem dat bestaat uit onafhankelijke elektromotoren die de voor- en achterwielen aandrijven. Naast een verminderd frictieverlies biedt Twin Motor 4WD een betere respons en nauwkeurigere controle dan conventionele mechanische systemen. Dit wordt bereikt zonder aandrijfas of andere mechanische componenten zoals bij conventionele mechanische aandrijflijnen. Het Twin Motor 4WD-systeem is geïntegreerd met Mitsubishi’s bewezen S-AWC (“Super All wheel Control”), een controlesysteem voor de rijdynamiek dat optimale stabiliteit en offroadprestaties levert en waarborgt dat de auto zich gedraagt zoals de bestuurder wil.

Bovendien leveren de elektromotoren voor en achter onmiddellijk maximaal koppel, een intrinsiek kenmerk van elektromotoren, wat zorgt voor een acceleratievermogen dat vergelijkbaar is met dat van een auto met een grote verbrandingsmotor. Door dit alles beschikt de Outlander PHEV over superieure milieu- en rijprestaties.

Specificaties Outlander PHEV (verwacht), kunt u vinden in de bijlage (zie downloads)
Europese uitvoering van de nieuwe wereldwijde compacte auto

De Europese uitvoering van MMC’s nieuwe wereldwijde compacte auto (Mirage in andere regio’s) is een model dat is ontwikkeld met een focus op brandstofzuinigheid, betaalbaarheid en compactheid – waarden die alom worden gezocht in een compacte auto – en die voldoet aan de eisen van zowel een “eco-auto” voor ontwikkelde markten als een betaalbare auto voor opkomende markten.

Na zijn debuut in maart 2012 in Thailand, waar hij wordt geproduceerd, werd de nieuwe wereldwijde compacte auto geïntroduceerd in ASEAN-landen en Japan en goed ontvangen door klanten. Het nieuwe model zal wereldwijd worden uitgerold; eerst in Europa, vervolgens in Australië en andere markten. De Europese introductie staat gepland voor februari 2013.

Tegen een achtergrond van steeds strengere CO2-emissieregels groeit de vraag naar “eco-auto’s” in Europa. De Europese uitvoering van de nieuwe wereldwijde compacte auto beschikt over een CO2-uitstoot van slechts 92 g/km (uitvoering met 1.0 liter 3-cilinder MIVEC-motor met vijftraps handmatige versnellingsbak). De Europese uitvoering maakt dit mogelijk dankzij maatregelen om de milieuprestaties te verbeteren, zoals fikse gewichtsreducties (845 kg, 3710 mm lang, 1665 mm breed), betere aërodynamica (Cd-waarde van 0,27, eigen meting), de geheel nieuwe 1.0 l 3-cilinder MIVEC-motor en de toepassing van Mitsubishi’s eigen Auto Stop & Go (AS&G) start-/stopsysteem. Met zijn compacte afmetingen levert de Europese uitvoering van de nieuwe wereldwijde compacte auto wendbaarheid en felle prestaties, terwijl het efficiënte ontwerp zorgt voor een maximale binnenruimte.

Andere modellen

ASX 2013 (Europese uitvoering)
De ASX is een compacte crossover die in mei 2010 is gelanceerd in Europa en die zeer populair is vanwege zowel zijn hoogwaardige en sportieve uiterlijk en interieur als zijn rijkwaliteiten en milieuprestaties.

De ASX voor 2013, die dit najaar op de markt komt, zal beschikken over een aantal subtiele veranderingen aan vooral het uiterlijk en een meer verfijnd, hoogwaardiger design.

i-MiEV Evolution
De i-MiEV Evolution is een 100% elektrische racewagen die dezelfde motor, aandrijfaccu en andere belangrijke onderdelen gebruikt als de productieuitvoering van de i-MiEV, maar is voorzien van een racecarrosserie voor een lager gewicht en optimale aërodynamische prestaties. De elektrische 4WD-aandrijflijn, bestaande uit één motor bij de voorwielen en twee bij de achterwielen, combineert superieure rijprestaties met een uitstekende handling en stabiliteit.

Bij zijn racedebuut in de 2012 Pikes Peak International Hill Climb, die vorige maand in de VS werd gehouden, eindigde de i-MiEV als tweede in de Electric Division. Dankzij de deelname aan het evenement kon MMC waardevolle gegevens en knowhow verzamelen die zullen worden gebruikt bij de ontwikkeling van toekomstige modellen met elektrische aandrijflijnen of elektrische/ICE hybride aandrijflijnen.

i-MiEV House
In Parijs zal ook het i-MiEV House te zien zijn dat vorig jaar al op de Tokyo Motor Show aanwezig was, en eerder dit jaar in maart op de Autosalon van Genève.

Het i-MiEV House, dat is uitgerust met een i-MiEV, biedt een demonstratie van hoe gerecyclede aandrijfaccu’s en andere EV-componenten, zonnepanelen en elektrische oplaadpunten kunnen worden gebruikt om het energiegebruik thuis te optimaliseren. Het is een voorbeeld van de toepassing van een elektrische auto in een geïntegreerd systeem voor hernieuwbare energie dat gebruikmaakt van een Home Energy Management System (HEMS).

Een HEMS, dat het stroomverbruik van het huis en de elektrische auto volgt en beheert, optimaliseert in combinatie met noodenergieopslag en duurzame energie uit zonnepanelen het stroomgebruik zonder het normale energiegebruik van het huis te onderbreken.

###

Voor meer details kunt u terecht op de speciale Mitsubishi Motors website voor de Autosalon van Parijs: http://www.mitsubishi-motors.com/en/discoveries/motorshow/2012/pms2012/index.html