Nieuwe generatie Mitsubishi ASX: gevarieerd aanbod van geëlektrificeerde aandrijflijnen en benzinemotoren
De nieuwe generatie Mitsubishi ASX komt op de markt met een gevarieerd aanbod van aandrijfopties, dat speciaal ontwikkeld is voor de Europese markt en tegemoetkomt aan de uiteenlopende behoeften van Europese SUV-rijders. Het aanbod loopt uiteen van bijzonder efficiënte benzinemotoren tot (plug-in) hybridevarianten met een uitstekende combinatie van prestaties en emissies.
Het motorenaanbod van de volledig nieuwe Mitsubishi ASX begint bij de 1,0-liter turbobenzinemotor. Deze innovatieve driecilindermotor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en biedt een aansprekende combinatie van betaalbaarheid, prestaties en brandstofverbruik. Een stapje hoger staat de 1,3-liter viercilinder turbobenzinemotor, voor klanten die trouw willen blijven aan een verbrandingsmotor en meer prestaties wensen. Deze motorvariant is naar wens te combineren met een handgeschakelde zesversnellingsbak of zeventraps automaat met dubbele koppeling.
Dubbele primeur: HEV én PHEV
De nieuwe generatie ASX is het eerste Mitsubishi-model in Europa dat met full hybrid-technologie (HEV) op de markt komt. Deze versie combineert een 1,6-liter benzinemotor met twee elektromotoren en een automatische multi-mode transmissie.
Daarnaast wordt de Mitsubishi ASX voor het eerst leverbaar met plug-in hybride-aandrijving (PHEV). Daarmee heeft het nieuwe, veelbelovende model van Mitsubishi Motors een dubbele primeur te pakken. De Mitsubishi ASX PHEV is de topversie in de reeks. Het aandrijfsysteem bestaat uit een 1,6-liter benzinemotor, twee elektromotoren en een 10,5 kWh batterij – een unieke configuratie van de Alliantie voor het B-SUV-segment, waarmee de Mitsubishi ASX PHEV in de voetsporen treedt van de Outlander PHEV en Eclipse Cross PHEV.
Frank Krol, President en CEO van Mitsubishi Motors Europe: “De nieuwe generatie Mitsubishi ASX is een aantrekkelijke auto met een reeks zeer concurrerende aandrijflijnen. De klanteisen en wensen in het Europese B-SUV-segment zijn doorgaans zeer divers, dus is het belangrijk dat ons productaanbod net zo divers is om aan de behoeften van de klanten te kunnen voldoen. Met een veelzijdige SUV en een aanbod dat de nieuwste benzine-, hybride- en plug-in hybride-aandrijflijnen omvat, zijn we ervan overtuigd dat de nieuwe ASX dat ook zal doen.”
De nieuwe Mitsubishi ASX wordt in september 2022 onthuld en komt in het voorjaar van 2023 op de markt. De compacte SUV maakt gebruik van het geavanceerde CMF-B-platform van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi en wordt geproduceerd de Renault-fabriek in het Spaanse Valladollid. Alle motorvarianten zijn beschikbaar vanaf de introductie, maar welke precies worden aangeboden, is afhankelijk van de markt.
Motorvarianten Mitsubishi ASX*
1.0 MPI-T
- Driecilinder turbobenzinemotor
- Multi-point brandstofinjectie
- Handgeschakelde zesversnellingsbank
- Vermogen: 67 kW (91 pk)
- CO2-emissie: 132-136 g/km
1.3 DI-T
- Viercilinder turbobenzinemotor
- Directe brandstofinjectie
- Handgeschakelde zesversnellingsbank
- Vermogen: 103 kW (140 pk)
- CO2-emissie: 130-134 g/km
1.3 DI-T
- Viercilinder turbobenzinemotor
- Directe brandstofinjectie
- Zeventraps automaat met dubbele koppeling
- Vermogen: 116 kW (158 pk)
- CO2-emissie: 131-137 g/km
1.6 Hybrid
- Viercilinder benzinemotor
- Twee elektromotoren + 1,3 kWh-batterij
- Automatische multi-mode transmissie
- Vermogen: 107 kW (145 pk)
- CO2-emissie: 107-113 g/km
1.6 Plug-in Hybrid
- Viercilinder benzinemotor
- Twee elektromotoren + 10,5 kWh-batterij
- Automatische multi-mode transmissie
- Vermogen: 118 kW (160 pk)
- CO2-emissie: 30-31 g/km
* Vermogen en CO2-waarden volgens de WLTP, indicatief en onderhevig aan homologatie.