Mitsubishi presenteert Businessplan “Jump 2013”
Mitsubishi Motors Corporation (MMC) heeft het businessplan voor de middellange termijn, genaamd ‘Jump 2013’, bekendgemaakt. Dit plan onthult de strategie voor de fiscale jaren 2011 tot en met 2013 (dat eindigt op 31 maart 2014).
Het nieuwe plan reflecteert de immense veranderingen die het gevolg zijn van de wereldwijde economische onrust. ‘Jump 2013’ richt zich op de groei van MMC, dat een flinke sprong voorwaarts wil maken. Dit wordt mogelijk gemaakt door de kostenstructuur te hervormen en zich te richten op steeds belangrijker wordende milieu-initiatieven en de snel groeiende opkomende markten.
MMC introduceert tot en met het fiscale jaar 2015 maar liefst acht nieuwe elektrisch aangedreven voertuigen* om de impact op het milieu te verminderen. Hieronder valt ook de introductie van hybride modellen in het fiscale jaar 2013 om het brandstofverbruik van traditionele verbrandingsmotoren terug te dringen.
Tegelijkertijd houdt MMC zijn pijlen gericht op modellen die wereldwijd van strategisch belang zijn, zoals SUV’s en compacte auto’s (zoals de zuinige en betaalbare ‘Concept Global Small’ die zal debuteren op de komende Salon van Genève). Hiervoor verwacht Mitsubishi in de nabije toekomst een grote vraag, in het bijzonder vanuit de opkomende markten. Hiermee neemt het verkoopvolume over het fiscale jaar 2013 toe met 280.000 stuks (in vergelijking met FY2010). In gevestigde markten, die zich naar verwachting zullen herstellen, verwacht Mitsubishi voor het fiscale jaar 2013, 90.000 stuks meer af te zetten dan in 2010. Hieronder vallen vooral de ecomodellen en compacte auto’s. Het totale verwachte verkoopvolume voor 2013 komt daarmee op 1.370.000 auto’s (de verwachting voor het fiscale jaar 2010 is 1.000.000**).
MMC versterkt haar productiecapaciteit in opkomende markten om tegemoet te komen aan de stijgende vraag in die regio’s. Zo bouwt MMC in Thailand een nieuwe, derde fabriek, waarmee dit land na Japan de grootste exporteur wordt. In China wordt de productiecapaciteit verhoogd door een joint venture met een lokale partner. In Rusland start Mitsubishi met de productie van een nieuwe SUV.
Tegelijkertijd wordt de productiecapaciteit van vestigingen in Japan, de Verenigde Staten en Europa aangepast aan de verkoopvolumes. De faciliteit in de Verenigde Staten gaat een model produceren dat zowel voor de thuismarkt als voor de export is bedoeld. Voor de fabriek in Europa is besloten geen opvolger te maken voor de Colt, een model dat uitsluitend voor de Europese markt bedoeld was. In Japan ten slotte, gaat Mitsubishi een joint venture met Nissan aan om een compacte auto te maken. Doel hierbij is om de lokale productie op te schroeven en de logistiek te verbeteren.
Terwijl de productie deze veranderingen ondergaat, maakt Mitsubishi zich ook op voor hervormingen op het gebied van uitgaven. Hiervoor is een ‘Cost Reduction Implementation Comittee’ in het leven geroepen dat onder leiding staat van de president. Het doel is om door overzeese activiteiten voor het fiscale jaar 2013, 90 miljard yen (804 miljoen euro) in materiaalkosten te besparen. Tezamen met de uitbreiding van de wereldwijde productiecapaciteit wordt er verder gewerkt aan een versterking van het merk.
Momenteel heeft MMC allianties met PSA Peugeot Citroën en Nissan. Toekomstige samenwerkingen met het doel om wederzijds voordeel te behalen, worden niet uitgesloten.
Door alle voornoemde maatregelen verwacht Mitsubishi voor het fiscale jaar 2013 een omzet van 2,5 biljoen yen (22,3 miljard euro), voor 2010 is dit naar verwachting 1,9 biljoen yen (17 miljard euro). Een bedrijfsresultaat van 90 miljard yen, voor 2010 naar verwachting 45 miljard yen 402 miljoen euro en een nettowinst van 45 miljard yen, voor 2010 naar verwachting 15 miljard yen 134 miljoen euro te behalen.
* Hieronder vallen zowel volledig elektrisch aangedreven voertuigen als plug-in hybrides.
** Voorheen rekende MMC ook modellen mee die niet onder de merknaam Mitsubishi werden verkocht maar waarmee royalty’s werden verdiend. Vanaf fiscaal jaar 2011 past MMC een nieuwe manier van tellen toe, waarbij alleen nog auto’s van het merk Mitsubishi worden meegeteld. Het getal van 1.000.000 auto’s, dat hier genoemd wordt, valt dan ook onder die nieuwe telmethode.