Amstelveen, 4 september 2013

Mitsubishi Outlander PHEV overtreft alle verwachtingen

Productiecapaciteit voor Japanse en overzeese markten verdubbeld

Mitsubishi Motors Corporation (MMC) is onlangs begonnen met de productie van zijn baanbrekende Outlander Plug-in Hybrid EV (PHEV) voor Europa.

Tweemaal de forecast

De nieuwe Outlander PHEV, die in MMC’s Okazaki-fabriek bij Nagoya wordt gebouwd, blijkt een doorslaand verkoopsucces. Nu al heeft deze populaire crossover Mitsubishi Motors’ meest optimistische forecast ruim overtroffen. Sinds zijn introductie op de Japanse markt op 24 januari 2013 werden maar liefst 8.000 orders geschreven. Dat is tweemaal de doelstelling van 4.000 verkochte voertuigen voor deze periode.

Verbeterde efficiency

Om aan de toenemende vraag vanuit Japan en de overzeese afzetmarkten te kunnen voldoen, heeft MMC besloten de productiecapaciteit op de Okazaki-fabriek voor de Outlander PHEV met onmiddellijke ingang te verdubbelen. Per maand worden nu 4.000 auto’s gebouwd, oftewel bijna 50.000 eenheden per jaar. Daarnaast start MMC begin volgend jaar een efficiencyprogramma om de productie verder op te voeren en tegelijk de productiekosten omlaag te brengen. Dit programma maakt bovendien meer flexibiliteit mogelijk in aantallen en uitvoeringen. Al deze maatregelen bieden extra capaciteit om de productieaantallen van de Outlander PHEV verder uit te bouwen, naast de andere Mitsubishi-modellen die in de Okazaki-fabriek van de band rollen.

Levering Europa

De prognose van MMC, dat de Europese markt het grootste verkooppotentieel voor de Outlander PHEV zou bieden, is uitgekomen. Sinds december 2012 werden al meer dan 10.000 orders voor deze auto geschreven. Voor een gezonde balans tussen productiecapaciteit en de grote vraag, zal MMC de Outlander PHEV vanaf oktober 2013 gefaseerd op de Europese markt brengen. Dit begint met Nederland en andere Europese landen zullen geleidelijk volgen.

Verkoopsucces in Nederland

Ook in Nederland is de Outlander PHEV enorm gewild, mede dankzij het gunstige belastingregime voor (PH)EV’s met 0% bijtelling in 2013, zijn rijke standaarduitrusting, maximum trekgewicht van 1.500 kg en gunstige vanaf-prijs van 43.490 euro. De auto beschikt standaard over 4WD dankzij twee 60kW-elektromotoren op zowel de voor- als achteras. Met een volledig opgeladen accupakket kan 52 kilometer elektrisch worden afgelegd, voldoende voor het gemiddelde dagelijkse woon-werkverkeer. Gecombineerd met de benzinemotor bedraagt de actieradius ruim 800 kilometer. Sinds zijn introductie werden in Nederland al meer dan 11.000 orders geschreven van de Outlander PHEV. De Nederlandse distributeur verwacht dit jaar ongeveer 8.000 auto’s te kunnen leveren.

Mitsubishi Motor Sales Nederland B.V., Tamara Oostveen, PR Officer
Bovenkerkerweg 6-8, 1185 XE Amstelveen. E-mail: oostveen@mmsn.nl