Mitsubishi Outlander PHEV opnieuw succesvol in Asia Cross Country Rally
Klassezege en 14e plaats in algemeen klassement
De Mitsubishi Outlander PHEV van Two & Four Motor Sports-rallyteam heeft de Asia Cross Country Rally 2014 met succes voltooid. Het team legde beslag op de eerste plaats in de T1e-klasse voor elektrisch aangedreven voertuigen en werd veertiende in het algemeen klassement.
Het Two & Four Motor Sports-rallyteam, ondersteund door Mitsubishi Motors, bereikte de finish na 19 uur, 17 minuten en 12 seconden rijden door ruig en minder ruig terrein. De Mitsubishi Outlander PHEV demonstreerde de betrouwbaarheid en offroad-capaciteiten van de plug-inhybridetechniek op het 1.986 kilometer lange parcours door de Aziatische wildernis. Behalve de overwinning in de T1e-klasse behaalde het team ook de veertiende plek in het algemeen klassement. Voor het tweede jaar op rij bereikte de plug-inhybride Mitsubishi de finish van de Asia Cross Country Rally.
Aangepaste Outlander
De rallyversie van de Outlander PHEV is voorzien van een aangepaste wielophanging en zijn de accu’s naar een hogere positie verplaatst. Dat zorgt voor een grotere bodemvrijheid en betere prestaties in het terrein. De elektronisch aangestuurde vierwielaandrijving (S-AWC) is geprogrammeerd voor extra tractie op onverharde ondergrond. Verder is de rallyversie voorzien van een veiligheidskooi en een beschermpaneel onder de bodem van de auto. Het gewicht van de auto is verlaagd door de montage van een lichtgewicht motorkap, achterklep en interieurdelen. Mitsubishi paste extra afdichtingen en een snorkel toe om diepe doorwadingen mogelijk te maken. Verder zijn de PHEV-aandrijflijn en overige mechanische onderdelen gelijk aan die van het productiemodel.
Resultaten
Voor het tweede achtereenvolgende jaar won de Mitsubishi Outlander PHEV de klasse voor elektrisch aangedreven voertuigen. De resultaten per etappe zijn als volgt:
Proloog – 9 augustus: | elfde plaats in de tijdrit in Pattaya, Thailand. | |
1e etappe – 10 augustus: | de eerste dag van de rally, dertiende plaats in het algemeen klassement. | |
2e etappe – 11 augustus: | het team trotseerde diepe en modderige sporen in Thailand en legde beslag op de twaalfde plaats in het klassement. | |
3e etappe – 12 augustus: | de route voerde door Thailand richting Angkor Wat in Cambodja. Op het wat vlakkere parcours kwam de S-AWC en het hoge koppel van de elektromotoren goed van pas. De Mitsubishi Outlander PHEV klom in deze etappe naar de elfde plek in het algemeen klassement. | |
4e etappe – 13 augustus: | deze etappe bracht het team op de negende plaats in het klassement. | |
5e etappe – 14 augustus: | de langste en zwaarste etappe, met diepe sporen. Vanwege de toch te geringe bodemvrijheid moest de Outlander PHEV een deel van de etappe buiten de route rijden. Het team werd daardoor vijftiende in het klassement. | |
6e etappe – 15 augustus: | de laatste etappe startte in Phnom-Penh. Het team kwam als tweede over de finish, met de veertiende plaats in het algemeen klassement als eindresultaat. |
“Extreme omstandigheden en ruig terrein kenmerken de Asia Cross Country Rally. Vorig jaar, toen we voor het eerst meededen, zorgde het ruige terrein voor de meeste problemen. Daarom hebben we voor de rally van dit jaar de bodemvrijheid vergroot. Ik ben zeer tevreden: de Outlander PHEV heeft de rally niet alleen succesvol uitgereden, maar ook een beter resultaat geboekt dan vorig jaar. Bovendien demonstreerde de Outlander PHEV de betrouwbaarheid en duurzaamheid van Mitsubishi’s PHEV-techniek, en de superieure prestaties van de Twin Motor 4WD- en de S-AWC-systemen. Door de betere prestaties in het ruwe terrein hebben we dit jaar meer waardevolle gegevens verzameld dan vorig jaar. Ik kijk ernaar uit om die toe te passen bij de ontwikkeling van onze elektrische voertuigen”, aldus Yasuo Tanaka, Technical Director van Mitsubishi Motors.