Amstelveen, 4 maart 2014

Mitsubishi Motors viert in Genève 40 jaar verkoop in Europa

Verkoop- en productontwikkeling op een gidsmarkt

Na de Autosalon van Brussel in januari, vormt de Autosalon van Genève het volgende podium waarop Mitsubishi Motors haar jubileum viert van 40 jaar verkoopactiviteiten in Europa, een voor dit merk zo strategische markt. Van het eerste officiële optreden op de London Motor Show in oktober 1974, tot de introductie van de baanbrekende Outlander PHEV op de meeste Europese markten in 2014.

Mitsubishi gaat internationaal
Na bescheiden verkoopactiviteiten in Spanje (1956) en Griekenland (1963), krijgt Mitsubishi’s export naar Europa een nieuwe impuls, door een overeenkomst tussen Mitsubishi Heavy Industries Co. (MHI) en Chrysler Corporation. MHI vergroot hiermee haar reeds bestaande autodivisie en verenigt haar krachten met die van Chrysler in een nieuwe alliantie: ‘Mitsubishi Motors Corporation’ (MMC). In mei 1971 komen MMC en Chrysler verder overeen dat de distributie van Mitsubishi’s plaatsvindt via het wereldwijde dealernetwerk van Chrysler International, behalve in Japan, de Verenigde Staten en Canada. In september 1971 wordt MMC een joint venture, met 85% van de aandelen voor MHI en 15% voor Chrysler Corporation.

London Motor Show 1974
Door beperkingen in de overeenkomst met Chrysler blijven de verkopen van MMC in Europa aanvankelijk bescheiden. Tussen 1971 en 1975 worden 4.861 auto’s verkocht, terwijl de verkopen van andere Japanse merken in Europa juist explosief stijgen. Van 16.458 auto’s in 1965 en 126.275 in 1970, tot 528.486 eenheden in 1975. De verkoopkansen voor Mitsubishi Motors verbeteren, zodra MMC vanaf 1974 zelf haar verkoop- en marketingactiviteiten in Europa gaat ontplooien. In augustus 1974 opent de eerste importeur zijn deuren, voor België & Luxemburg. Kort daarna volgen Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Hier beleeft Mitsubishi Motors ook haar officiële Europese debuut, tijdens de London Motor Show in oktober van dat jaar.

Introductie Lancer en Galant
In Londen worden met succes de Lancer en Galant geïntroduceerd. Na een eveneens goede ontvangst op de Autosalon van Brussel en op de AutoRAI in Amsterdam, verschijnen deze modellen in 1975 in de showrooms van de hiervoor genoemde landen. De rest van Europa zal pas later volgen, door Japanse importbeperkingen (bv. West-Duitsland tot 1977) of importquota (bv. Frankrijk tot 1978), etc. In augustus 1982 vervalt de overeenkomst met Chrysler International, nadat MMC al in 1977 een verkoopkantoor in Rotterdam heeft geopend, de voorloper van het huidige Mitsubishi Motors Europe B.V., nog altijd gevestigd in Nederland.

Markten in Europa
In 40 jaar tijd stijgen de verkopen* van Mitsubishi Motors in Europa aanzienlijk. Van de bescheiden aantallen in 1975 in slechts vier landen, tot 92.411 auto’s vorig jaar, verdeeld over 34 landen (uitgezonderd Rusland, Oekraïne en Kazachstan). De top 3 luidt:

Duitsland: 22.138 eenheden
Verenigd Koninkrijk: 12.349
Noorwegen: 5.697

*Uitgezonderd Canter trucks

Deze verkoopaantallen worden ruim overstegen door Rusland, met circa 80.000 eenheden. Sinds augustus 1991 is MMC samen met haar lokale partner een van de eerste westerse spelers op deze grote afzetmarkt. Vanaf april 2007 opereert dit samenwerkingsverband los van Mitsubishi Motors Europe, waarna in 2009 een nieuwe joint venture ontstaat tussen Mitsubishi Corporation en Rolf Group. Nadat Mitsubishi Motors Corporation zich in 2012 hierbij heeft aangesloten, heet de importeur in Rusland officieel: ‘MMC Rus’.

Europese productie
Gedurende haar 40 jaar verkoopactiviteiten in Europa, opent MMC hier ook productielijnen. Eerst in West-Europa, als eigenaar van NedCar (van 1995 tot 2012), en later in Rusland als ‘PCMA Rus’. Dit is een joint venture met PSA Peugeot Citroën, gestart in april 2010. Ook Design (van 1989 tot 2009) en Research & Development (van 1989 tot heden) maken deel uit van MMC’s activiteiten in Europa.

Onderscheidend
Mitsubishi Motors ontwikkelt in Europa een geheel eigen gezicht. Naast het imago van veilig, zuinig en betrouwbaar, onderscheidt het merk zich van andere Japanse merken met een sterke vertegenwoordiging in de marktsegmenten van de crossover (Outlander, ASX), SUV (Pajero*) en pick-up (L200). Hetzelfde doet MMC met innovatieve technologieën. Van benzinemotoren met directe brandstofinspuiting in 1995, tot de huidige Clean Diesel-motoren. Van de i-MiEV elektrische auto voor dagelijks gebruik in 2010, tot de gewichtsbesparende ‘Global Small’-voertuigtechnologie in 2012. Van de geïntegreerde ‘Dynamic 4’ 4WD-technologie in 1987, tot verfijnde 4WD-systemen als ’S-AWC’ in 2008, etc. Daarnaast zijn er nog de vele successen in de autosport, met onder meer 12 Dakar-overwinningen met Pajero* en 5 WRC-titels met de Lancer Evolution (4 rijders-, 1 constructeurstitel). Allemaal gericht op commercieel succes in Europa.

*Montero in Spanje / Shogun in het Verenigd Koninkrijk

Gidsmarkt Europa
Met een hernieuwde winstgevendheid over het fiscaal jaar 2013 en een realistisch verkoopaantal van meer dan 100.000 eenheden per jaar, verdeeld over 34 landen (excl. Rusland), kijkt Mitsubishi Motors vooruit naar de volgende stap in haar ontwikkeling binnen Europa. Deze markt geldt als een van de meest uitdagende ter wereld. Met de meest kritische klanten en de strengste eisen en regelgeving wat betreft veiligheid en uitlaatemissies. Bovendien heerst er sterke concurrentie, waardoor Europa met recht geldt als gidsmarkt voor alle wereldmerken. Daarom zal MMC zich blijven onderscheiden in Europa, met baanbrekende technologieën. De focus op prestaties en rendement is hierbij belangrijker dan verkoopaantallen alleen. Zoals met de Outlander PHEV plug-in electric hybrid crossover, die sinds zijn marktintroductie in oktober 2013 in steeds meer Europese landen wordt verkocht. De eerste van meer Mitsubishi-modellen, die met deze trendsettende technologie zullen worden uitgevoerd.

Mitsubishi in Europa in vogelvlucht

1956: Start verkoopactiviteiten Mitsubishi in Europa (Spanje), gevolgd door Griekenland (1963)
1970: Mitsubishi Motors Corporation (MMC) ontstaat uit een overeenkomst tussen Mitsubishi Heavy Industries Co. en Chrysler Corporation
1974: MMC start Europese verkopen onder haar eigen naam:
– augustus: eerste importeurschap (België & Luxemburg), gevolgd door Nederland en het Verenigd Koninkrijk
– oktober: Europese publieksintroductie tijdens de London Motor Show
1975: Verkoopstart in drie voornoemde Europese landen (Lancer en Galant)
1977: Eerste verkoopkantoor (Rotterdam)
Eerste Europese rallyzege (Lancer – klassewinnaar 1000-Meren Rally)
1982: Einde importeursovereenkomst met Chrysler International S.A.
1985: Verkoopkantoor verhuist naar Frankfurt
1989: Europees R&D Center wordt geopend bij Frankfurt
1991: Start verkoopactiviteiten in Rusland
1993: Europees hoofdkantoor Sales & Marketing (MMSE) wordt geopend bij Amsterdam
1995: Introductie van de Carisma, MMC’s eerste auto specifiek voor de Europese markt (onderstel gedeeld met Volvo, geproduceerd bij NedCar)
2001: Mitsubishi Motors wordt 100% aandeelhouder van NedCar
2004: Introductie van de Colt voor Europa (onderstel gedeeld met DaimlerChrysler, geproduceerd bij NedCar)
De Colt wordt bekroond met ‘Das Goldene Lenkrad’ door ‘Bild am Sonntag’
2005: Eerste samenwerkingsverband met PSA Peugeot Citroën (Peugeot 4007 en Citroën C-Crosser, gebaseerd op de 2e generatie Outlander)
2007: Rusland wordt een afzonderlijke afzetmarkt en scheidt zich hiermee af van Mitsubishi Motors Europe
2009: Nieuwe organisatiestructuur Mitsubishi Motors Europe
2010: Productiestart Kaluga-fabriek in Rusland (‘PCMA Rus’, 70% PSA / 30% MMC joint venture)*
Europese marktintroductie van de i-MiEV, een 100% elektrische compacte auto
2012: NedCar wordt verkocht aan VDL Groep B.V. voor een symbolisch bedrag van 1 euro (met behoud van de arbeidsplaatsen)
MMC neemt een aandeel van 9% in het Russische importeurschap (in mei 2013 hernoemd in ‘MMC Rus’)
2013: Europese marktintroductie van de Outlander PHEV, plug-in hybrid electric crossover
Mitsubishi Motors Europe verhuist naar een nieuw hoofdkantoor bij Maastricht
Mitsubishi Motors boekt een aanzienlijke verkoopstijging in Europa (106.712 eenheden** ofwel + 10%)
2014: Hernieuwd winstgevend in Europa (op basis van de forecast voor 2013)
De Outlander PHEV wordt verkocht op de meeste Europese markten

*Productiestart Mitsubishi (Outlander) in september 2010, samen met de op de Outlander gebaseerde Peugeot 4007 en Citroën C-Crosser
** 34 Europese markten / incl. L200