Amstelveen, 16 december 2014

Mitsubishi Motors produceert driemiljoenste Pajero

Mijlpaal voor iconische terreinauto

Mitsubishi Motors heeft in de productiefaciliteit in het Japanse Gifu een belangrijke mijlpaal bereikt met de productie van de driemiljoenste Pajero. Sinds 1982, toen de eerste generatie Mitsubishi Pajero verscheen, is de robuuste terreinauto uitgegroeid tot een icoon in het 4×4-segment. Het model boekte ook talloze successen in de rallysport.

Mitsubishi Motors heeft een rijke historie op 4×4-gebied. Het begon al in 1936, toen het de eerste Japanse personenauto met vierwielaandrijving bouwde. Dat was de PX 33, waarvan vier prototypes zijn geproduceerd. Eén daarvan was zelfs een dieselversie, de eerste direct ingespoten zelfontsteker uit Japan, met 6,7 liter cilinderinhoud en 51 kW (70 pk) vermogen.

Zeer succesvol
In 1982 verzette Mitsubishi Motors de bakens met de introductie van de Pajero. De robuuste terreinauto werd gezien als de eerste ‘lifestyle-georiënteerde SUV’, met uitmuntende capaciteiten, zowel on- als off-road.
De populariteit van de Pajero was voor een deel te danken aan de vele successen die Mitsubishi Motors boekte in de rallysport. De Pajero schreef maar liefst twaalf Dakar Rally-overwinningen op zijn naam, evenals vier FIA World Cups voor Cross Country Rally’s. Daarmee is de Pajero verreweg de succesvolste SUV in de autosport.

Concept GC-PHEV
Mitsubishi Motors is vastberaden opnieuw voor opschudding te zorgen in het SUV-segment. De in 2013 gepresenteerde Concept GC-PHEV toont Mitsubishi Motors’ visie op de toekomstige terreinauto in het segment van de Pajero. Belangrijke eigenschappen zijn de toonaangevende rijeigenschappen op alle soorten terrein in combinatie met een zo laag mogelijk brandstofverbruik.

Plug-inhybride SUV
In de Concept GC-PHEV werken een 3,0-liter V6-benzinemotor met supercharger en een krachtige elektromotor optimaal samen. In de plug-inhybride is een achttrapsautomaat standaard en zorgt de plaatsing van het batterijpakket voor de optimale gewichtsverdeling. Net als voor de Outlander PHEV kiest Mitsubishi voor de Concept GC-PHEV automatisch voor volledig elektrische of hybrideaandrijving, afhankelijk van onder meer de omstandigheden en het batterijniveau.