Amstelveen, 12 mei 2017

Mitsubishi Motors maakt financiële resultaten boekjaar 2016 en vooruitzichten 2017 bekend

Sterke opmars in tweede helft van fiscaal jaar

Mitsubishi Motors heeft in de tweede helft van fiscaal jaar 2016 een sterk stijgende lijn laten zien, nadat in de eerste zes maanden (1 apr t/m 30 sep 2016) een operationeel verlies van 31,6 miljard yen (**255 miljoen euro) werd geboekt. Met een operationele winst van 36,7 miljard yen (296 miljoen euro) en een operationele marge van 3,5% in de tweede helft van het fiscale jaar (1 nov 2016 t/m 31 maart 2017) boekte Mitsubishi Motors een bedrijfswinst van 5,1 miljard yen (40 miljoen euro).

Mitsubishi Motors verkocht in boekjaar 2016 wereldwijd 926.000 voertuigen, 12% minder ten opzichte van fiscaal jaar 2015. De verkoop in Japan nam toe in de tweede helft van het boekjaar – mede dankzij de toenemende vraag naar Kei-cars – en bereikte in vrijwel alle regio’s het geplande volume.

De netto-opbrengsten in fiscaal jaar 2016 daalden met 16% tot 1,9 biljoen yen (15 miljard euro). Het bedrijf boekte een nettoverlies van 198,5 miljard yen (1,6 miljard euro) in boekjaar 2016, evenals een operationeel verlies van 31,6 miljard yen (255 miljoen euro) in de eerste zes maanden van het fiscale jaar. Dit verlies werd echter gecompenseerd door de zeer sterke tweede helft, waarin Mitsubishi Motors een operationele winst van 36,7 miljard yen (296 miljoen euro) liet noteren, evenals een omzet van 1,04 biljoen yen (8 miljard euro), een operationele marge van 3,5% en een nettowinst van 21,1 miljard yen (170 miljoen euro).

Dankzij de sterke opmars sloot Mitsubishi Motors het fiscale jaar 2016 met een bedrijfswinst van 5,1 miljard yen (40 miljoen euro) op een totale omzet van 1,9 biljoen yen (15 miljard euro). De operationele marge bedraagt 0,3%.

Osamu Masuko, President en CEO bij Mitsubishi Motors: “Mitsubishi Motors heeft in de tweede helft van fiscaal jaar 2016 zijn kracht getoond, waardoor we over het volledige fiscale jaar een operationele winst rapporteren. Ondanks negatieve beïnvloeding door de perikelen rondom de verbruikscijfers in Japan, hebben we ons weten te herpakken. Na de strategische investering van Nissan vorige herfst, beginnen de synergievoordelen van de samenwerking met de Alliantie Renault-Nissan zich nu uit te betalen.”

2-mitsubishi-motors-maakt-financiele-resultaten-boekjaar-bekend

Financiële vooruitzichten fiscaal jaar 2017
Mitsubishi Motors Corporation (MMC) voorspelt een wereldwijde verkoopgroei van 11% tot 1.029 miljoen voertuigen in 2017. Naar verwachting wordt de afzet aangejaagd door nieuwe productlanceringen, waaronder de Mitsubishi Eclipse Cross – een technisch vooruitstrevende, compacte SUV – en nieuwe compacte SUV’s die geproduceerd worden in de onlangs geopende fabriek in Indonesië.

De verwachte groei in China komt door de toegenomen productiecapaciteit bij de Chinese joint venture van MMC en het groeiende dealernetwerk aldaar. De aanhoudende stijgende lijn in thuisland Japan zal eveneens bijdragen aan de totale afzetgroei.

MMC heeft ook een financiële prognose voor boekjaar 2017 ingediend bij de Tokio Stock Exchange, waarin een stijging van de nettowinst van 5% tot 2 biljoen yen (16 miljard euro) wordt voorspeld. Op basis van voorzichtige wisselkoersprognoses verwacht MMC een operationele winst van 70 miljard yen (565 miljoen euro) te behalen, die een operationele marge van 3,5% vertegenwoordigt. De nettowinst wordt geraamd op 68 miljard yen (549 miljoen euro), wat een evenaring van de resultaten van fiscaal jaar 2015 zou betekenen.

3-mitsubishi-motors-maakt-financiele-resultaten-boekjaar-bekend

Osamu Masuko: “In het komende jaar zullen we ons hervormingsprogramma voortzetten en meer investeren in groei. Dit helpt om het beoogde winstherstel te realiseren en ons partnerschap met de Alliantie beter te benutten. Of in cijfers uitgedrukt, willen we het jaarlijkse verkoopvolume van circa 1 miljoen voertuigen in het afgelopen decennium met 25% verhogen tot 1,25 miljoen voertuigen per jaar.”

“Door het volume uit te breiden en de operationele efficiëntie te verbeteren, keren we terug naar een gezonde en stabiele operationele marge van 6%. Het managementteam ontwikkelt plannen om ervoor te zorgen dat we deze doelstellingen kunnen realiseren in de komende periode tot fiscaal jaar 2019. We streven naar een solide cashflow en willen onze aandeelhouders belonen met een competitief dividend.”

Zie voor meer informatie het volledige Engelstalige persbericht.

**Genoemde bedragen in euro’s zijn op basis van de huidige wisselkoers van EUR/JPY
123,7550.