Amstelveen, 5 februari 2019

Mitsubishi Motors maakt financiële resultaten eerste 9 maanden fiscaal jaar 2018 bekend

Cijfers tot en met 31 december 2018

Mitsubishi Motors Corporation (MMC) maakt de financiële resultaten bekend van de eerste negen maanden van fiscaal jaar 2018*.

Highlights financiële resultaten tot en met Q3 FY2018
Mitsubishi Motors rapporteert een netto-omzet van 1.794,1 miljard yen (14,3 miljard euro**) over de afgelopen negen maanden van FY2018, ofwel een toename van 18,2% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

De operationele winst steeg van 64,6 miljard yen (513 miljoen euro**) in 2017 tot 85,0 miljard yen (676 miljoen euro**), resulterend in een operationele marge van 4,7%. De nettowinst bedraagt 69,2 miljard yen (550 miljoen euro**).

Wereldwijde verkoopresultaten
Het wereldwijde verkoopvolume van de afgelopen negen maanden van fiscaal jaar 2018, eindigend op 31 december 2018, nam ten opzichte van een jaar eerder met 15% toe tot 984.000 voertuigen.

De afzet in de ASEAN-regio groeide met 27% tot 235.000 modellen, vooral dankzij de sterke vraag naar de XPANDER, de nieuwe generatie crossover-MPV.

In Europa (inclusief Rusland) steeg de verkoop met 29% tot 168.000 voertuigen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Deze stijging is vooral toe te schrijven aan de succesvolle Eclipse Cross en Outlander PHEV in West-Europa en de lokaal geproduceerde Outlander voor Rusland.

Ten opzichte van een jaar eerder groeide het verkoopvolume in alle markten, inclusief de Oceanië, Noord-Amerika en China. De resultaten komen overeen met de prognoses die aan het begin van fiscaal jaar 2018 gecommuniceerd werden.

Geconsolideerde financiële voorspellingen volledig FY2018
De prognose voor het gehele fiscale jaar 2018 is opgenomen in onderstaande tabel. Er zijn geen wijzigingen ten opzichte van de prognose die in mei 2018 werd ingediend bij de Tokyo Stock Exchange.

Osamu Masuko, Voorzitter en Chief Executive Officer bij Mitsubishi Motors, zei: “Tot en met het derde kwartaal ondervonden we de negatieve invloeden van opkomende valuta’s en hoge grondstofprijzen, bovenop de herhaaldelijke natuurrampen in Japan. Zelfs onder deze omstandigheden lieten wij een algehele stijging noteren, die dicht in de buurt komt van onze geplande groei in verkoopvolume, netto-omzet en bedrijfsresultaat.”

“Behalve de afnemende vraag in belangrijke markten als de V.S. en China hebben wij continu te maken met onstabiele wisselkoersen. Wij zullen meedogenloos zijn in onze continue inspanningen om kosten te verlagen, terwijl wij ons in eerste plaats richten op het behalen van onze doelstelling voor het volledige jaar. Wij zijn niet optimistisch en verwachten niet dat deze omstandigheden tijdelijk zullen zijn. Wij zullen dan ook onze ‘Visie voor Mitsubishi Motors’ herdefiniëren tot een overlevingsstrategie, van waaruit we onze winstgevendheid gestaag en op duurzame wijze willen verhogen door op grote schaal gebruik te maken van allianties.”

Zie voor meer informatie het volledige Engelstalige persbericht.

*Eindigend op 31 maart 2019.
**Genoemde bedragen in euro’s zijn op basis van de huidige wisselkoers EUR/JPY (125,77).