Mitsubishi Motors lanceert ‘Drive for Growth’-plan om verkoopvolume, inkomsten en winstgevendheid te verhogen
Productvernieuwing, focus op groeimarkten en kostenbeheersingMitsubishi Motors heeft vandaag een strategisch driejarenplan gepresenteerd om duurzame en winstgevende groei te realiseren. Het ‘Drive for Growth’-plan is gericht op een stijging van meer dan 30% per jaar voor zowel het verkoopvolume als de omzet.
Het nieuwe plan moet resulteren in een afzet van 1,3 miljoen voertuigen en een omzet van 19 miljard euro** per jaar. Mitsubishi Motors streeft daarbij naar een operationele winstmarge van minimaal 6% tegen het einde van fiscaal jaar 2019, ten opzichte van 0,3% in fiscaal jaar 2016. Drive to Growth combineert een productvernieuwingsprogramma met gerichte marktuitbreiding en operationele efficiëntieverbeteringen.
Osamu Masuko, CEO bij Mitsubishi Motors: “Drive to Growth is de nieuwe koers die Mitsubishi Motors zal varen. Het vergroten van het vertrouwen in ons bedrijf heeft de hoogste prioriteit. We zullen met succes nieuwe modellen lanceren en een ‘V-vormig’ financieel herstel laten zien. Dit zijn de bouwstenen van onze groeistrategie, die vervolgens leidt tot verdere kapitaaluitgaven en productontwikkeling.”
Het plan Drive for Growth omvat een toename van de jaarlijkse uitgaven met 60% tot 1,03 miljard euro in het fiscale jaar 2019 – een stijging tot 5,5% van de jaarlijkse inkomsten. R&D-uitgaven stijgen met 50% tot 1 miljard euro in dezelfde periode. De totale investering komt daarmee uit op ruim 4,5 miljard euro. Ondanks de aangekondigde investeringen blijft Mitsubishi Motors gefocust op kostenbesparingen en het genereren van een positieve cashflow. Tevens is Mitsubishi Motors voornemens een concurrerend dividendbeleid op te stellen dat vergelijkbaar is met dat van andere Japanse autofabrikanten.
Onderdeel van de groeistrategie is het versterken van het vierwielaangedreven pick-up- en SUV-aanbod en de introductie van elf nieuwe modellen, waaronder de XPANDER en de Eclipse Cross. Het productvernieuwingsprogramma gaat gepaard met marktuitbreiding in de ASEAN-regio (Associatie van Zuidoost-Aziatische Naties), Oceanië, de Verenigde Staten, China en Japan.
Masuko: “Het betreft een ambitieuze strategie om onze sterke eigenschappen verder uit te bouwen in groeisegmenten, vooral op het gebied van vierwielaandrijving, en om ons marktaandeel te vergroten in gebieden met veel potentieel, zoals de ASEAN-regio. Het plan vraagt ook om een efficiënte en gedisciplineerde werkwijze en kostenbeheersing.”
Het Drive for Growth-plan richt zich op een marktaandeel van 10% in de ASEAN-regio. In de Verenigde Staten worden de verkoopactiviteiten versterkt. In China worden nieuwe modellen gelanceerd, waaronder de Outlander en Eclipse Cross. Tevens zal in Japan het dealernetwerk en productportfolio worden versterkt om daar tegen het einde van het plan weer winstgevend te zijn.
Het strategische plan Drive for Growth is gebaseerd op drie pijlers:
1) Productvernieuwing: gedurende het driejarige plan lanceert Mitsubishi Motors zes volledig nieuwe modellen – gemiddeld twee per jaar – en vijf vernieuwde versies van bestaande modellen. Tegen het einde van het plan nemen SUV’s, 4WD-modellen en plug-in hybrides (PHEV) naar verwachting 70% van de wereldwijde verkoop van Mitsubishi Motors voor hun rekening. Om de CO2-uitstoot verder te reduceren, worden geëlektrificeerde modellen gelanceerd, waaronder een elektrische Kei-car in 2020.
2) Focus op belangrijke groeimarkten: De ingebruikname van een nieuwe productiefaciliteit in Indonesië en de recente marktintroductie van de Mitsubishi XPANDER aldaar stimuleert de omzetgroei in de ASEAN-regio: het grootste en winstgevendste deel van de activiteiten van de onderneming. Het verkoopvolume in deze regio groeit naar verwachting van 206.000 naar 310.000 eenheden per jaar in 2019. Belangrijk voor de winstgevendheid in Japan is de lancering van nieuwe, compacte modellen. Mede dankzij het verbeterde dealernetwerk moet in de Verenigde Staten een verkoopstijging van 30% worden gerealiseerd, ofwel een jaarafzet van 130.000 voertuigen in 2019. In China wordt het aantal dealers verdubbeld, waarmee het verkoopvolume zelfs meer dan verdubbelt tot 220.000 voertuigen in 2019.
3) Kostenbeheersing: Mitsubishi Motors hanteert een strikt beleid ten aanzien van kostenbeheersing met als doel de productiekosten met 1,3% per jaar terug te dringen, ondanks de grote investeringen in R&D. Tegelijkertijd profiteert de onderneming van groeiende synergievoordelen door het lidmaatschap van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi. De kostenbesparingen zullen oplopen tot ruim 755 miljoen euro dankzij intensieve samenwerking op het gebied van inkoop en R&D.
De expertise van Mitsubishi Motors op het gebied van PHEV-aandrijving, SUV’s en pick-ups, alsmede de sterke marktpositie in de ASEAN-regio zal optimaal worden benut om het samenwerkingsprogramma van de Alliantie te versterken en het synergievoordeel te laten verdubbelen tot meer dan 10 miljard euro per jaar tegen 2020.
“We verversen ons productaanbod, investeren in R&D en richten ons op belangrijke groeimarkten”, zegt Masuko. “Drive for Growth stelt ons in staat de transformatie van ons bedrijf de komende jaren voort te zetten.”
**Genoemde bedragen in euro’s zijn op basis van de huidige wisselkoers van EUR/JPY 132,292.