Mitsubishi Concept XR-PHEV: de zuinige sportcoupé
Autosalon van Genève 2014
Met zijn komst naar de Autosalon van Genève 2014, de Europese primeur, brengt de Concept XR-PHEV de plug-in hybrid electric technologie naar het centrum van de Europese markt. Uitgevoerd als een slimme combinatie van een vooruitstrevend ontwerp, milieuvriendelijke technologie, vlotte rijeigenschappen en de scherpe lijnen van een coupé.
Statement
De Concept XR-PHEV (X (cross)over Runner) werd geïntroduceerd op de Tokyo Motor Show in november 2013. Het is een nieuwe generatie crossover in het C-segment, die gebruik maakt van Mitsubishi Motors’ plug-in hybrid electric (PHEV)-aandrijflijn, met een nieuwe voorwielaandrijving. De auto is een mix van SUV-functionaliteit met het design van een sportcoupé. Een scherp statement van sportief rijplezier, in combinatie met milieuvriendelijke technologie.
Coupédesign
De associatie met een atleet staat centraal in het ontwerp van het Concept XR-PHEV-exterieur. De auto ademt de dynamiek als van een sprinter die uit de startblokken schiet en naar voren helt om snelheid te maken. Dit komt tot uitdrukking in de karakteristieke wigvorm. De krachtige, strakke wielkasten omsluiten de oversized wielen en banden. Dit, in combinatie met de lage bodemvrijheid en de schuin oplopende flanken, geeft een uitnodigend voorproefje van wat deze auto aan opwindende rijeigenschappen en prestaties te bieden heeft.
Imposant
Het frontpaneel, met daarop prominent het 3-Diamond-logo, projecteert de krachtige dynamiek en functionaliteit van een SUV, in combinatie met een imposante uitstraling. De grille-omlijsting begint onder de in hoogte verstelbare koplampunits en voegt zich naadloos naar bewegingen in de carrosserie. De Concept XR-PHEV maakt gebruik van zonnepanelen in het dak om de accu voor elektrische voorzieningen op te laden. Achter loopt het dak vloeiend over in een in verschillende hoeken instelbare dakspoiler, afhankelijk van de rijomstandigheden.
Nieuwe designelementen
Zoals alle drie MMC-conceptcars* die werden gepresenteerd op de Tokyo Motor Show, is de Concept GC-PHEV uitgevoerd met de nieuwe visuele designelementen van Mitsubishi Motors. Deze zullen de komende jaren geleidelijk worden toegepast op iedere nieuwe Mitsubishi crossover en SUV. Deze opvallende, verticale lamellen (in chroom of als verlichtingsunit) bevindend zich prominent op het front van de auto, links en rechts van de grille. Niet alleen als functioneel stijlelement, ze verhogen bovendien de zichtbaarheid en veiligheid.
*Ook de Concept GC-PHEV en Concept AR worden gepresenteerd op de Autosalon van Genève 2014.
Inspirerend interieur
De cockpit in de Concept XR-PHEV is volledig op de bestuurder gericht en nodigt uit tot sportief rijden. De bestuurderskuipstoel biedt een stevige zit en volop steun en draagt zo bij aan het sportieve karakter. De stoel is uitgevoerd in rode bekleding, met kleuraccenten uit het interieur en exterieur. Hiermee onderscheidt deze zich van de andere drie stoelen. De snelheidsmeter, toerenteller en overige instrumenten zijn prima afleesbaar, zodat de bestuurder zich volledig op het rijden kan concentreren.
PHEV-voorwielaandrijving
De Concept XR-PHEV maakt gebruik van een lichtgewicht en zeer efficiënte PHEV-voorwielaandrijving, afgeleid van de beproefde aandrijflijn op de Outlander PHEV. In deze configuratie is Mitsubishi Motors’ PHEV-aandrijflijn opgebouwd uit een 1.1-liter 3-cilinder MIVEC benzinemotor in lijn met turbo en een enkele (in plaats van twee op de Outlander PHEV), efficiënte, lichtgewicht elektromotor met een high-boost converter aan de voorzijde. Onder de vloer bevindt zich de aandrijfaccu met hoge capaciteit. De boost converter verhoogt het vermogen en de efficiency van de elektromotor en generator.
Door te kiezen voor PHEV-voorwielaandrijving en geen elektromotor aan de achterzijde, werd extra gewichtsbesparing bereikt en is er minder sprake van wrijvingsenergie. Dit resulteert in een lager verbruik, van zowel benzine als elektriciteit. Aantrekkelijk voor klanten in het meer toegankelijke C-segment, waartoe de Concept XR-PHEV met zijn lengte van 4,37 m behoort.
Drive Modes
Vanuit de standaardmodus van volledige EV-aandrijving, schakelt de aandrijflijn van de Concept XR-PHEV automatisch over op de twee andere Drive Modes, Series Hybrid en Parallel Hybrid. Deze selectie wordt bepaald afhankelijk van de rijomstandigheden en de resterende stroom in de aandrijfaccu, net als bij de Outlander PHEV. Volgens dezelfde methodiek is 100 procent EV-rijden mogelijk door te kiezen voor de Battery Charge Mode of Battery Save Mode.
Externe energiebron
De Concept XR-PHEV is ook voorzien van 100V wisselstroomaansluitingen waarop elektrische apparaten kunnen worden aangesloten tot 1.500 W. Het systeem biedt een capaciteit vergelijkbaar met het stroomgebruik van een gemiddeld huishouden, tot een maximum van 10 dagen, waarbij de accu door de benzinemotor wordt opgeladen.
Actieve veiligheid
De Concept XR-PHEV werd ontwikkeld voor uitstekende rijeigenschappen, krachtige prestaties en optimaal rijplezier. Daar horen veiligheidsvoorzieningen bij van hoog niveau, zoals MMC’s elektronisch actieve-veiligheidssysteem. Dit systeem helpt de bestuurder ongevallen en aanrijdingen voorkomen en biedt bovendien geavanceerde communicatiemogelijkheden, dankzij Connected Car Technology. Beide systemen werken nauw samen om te anticiperen op gevaarlijke situaties en de bestuurder hierop attent te maken. Tegelijkertijd activeert het systeem snel en adequaat veiligheidsfuncties om het rijden veiliger te maken. De belangrijkste functies zijn:
- Pedestrian Collision Mitigating Auto-braking
- Rearward Blind Spot Vehicle Warning System*
- Driving Safety Support System (DSSS)**
- Auto Hi-beam
- Unintentional Vehicle Move Off Control***
- Forward Collision Mitigation Braking (FCM)
- Lane Departure Warning (LDW)
- Adaptive Cruise Control (ACC)
*Dit systeem helpt een aanrijding voorkomen, door de bestuurder te waarschuwen voor achteropkomend verkeer. Het waarschuwt de bestuurder ook voor voertuigen of objecten achter de auto tijdens het achteruitrijden, zoals bij het inparkeren of het verlaten van een garage.
**Aanbevolen door het Japanese National Police Agency. Dit systeem biedt extra veiligheid door te communiceren met andere voertuigen en de wegeninfrastructuur. De bestuurder wordt hiermee gewezen op verkeerssignalering verderop en op naderende voetgangers, voertuigen en fietsers bij kruisingen en splitsingen, zodat de bestuurder tijdig snelheid kan minderen.
***Een aan de voorzijde geplaatste camera registreert objecten voor het voertuig. Zodra sensoren registreren dat in dat geval niet het rempedaal maar het gaspedaal wordt bediend, beperkt het systeem het motorvermogen en remt zo de voorwaartse beweging van de auto af. Het systeem maant de bestuurder hiermee tegelijk tot meer oplettendheid.
Belangrijkste technische specificaties
L x b x h | 4.370 / 1.870 / 1.570 mm | |
Zitplaatsen: | 4 | |
Hybride brandstof efficiency: | > 28 km/l | |
Plug-in actieradius: | > 85 km | |
Verbrandings- motor |
Type: | 1.1-liter 3-cilinder in lijn MIVEC turbomotor met directe brandstof- inspuiting |
Maximum vermogen: |
100 kW | |
Brandstof: | benzine | |
Elektromotor | Maximum vermogen: |
120 kW |
Accu | Capaciteit: | 14,0 kWh |
Aandrijving: | 2WD | |
Transmissie: | voorwiel- aandrijving |