Amstelveen, 13 maart 2019

Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi kondigt nieuw alliantiebestuur aan

Jean-Dominique Senard treedt op als voorzitter van het nieuwe bestuur van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi, waaraan ook de CEO’s van Renault, Nissan en Mitsubishi Motors zijn toegetreden. Het nieuwe bestuur zal de operationele samenwerking tussen Nissan, Renault en Mitsubishi Motors aansturen en op zoek gaan naar nieuwe manieren om waarde te creëren voor aandeelhouders en werknemers.

Om de alliantie te blijven versterken en de basis te leggen voor toekomstige successen, hebben Jean-Dominique Senard, Hiroto Saikawa, Thierry Bollore en Osamu Masuko een nieuw bestuur aangekondigd voor de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi Motors.

Het nieuwe bestuur is het enige orgaan dat toezicht houdt op de activiteiten en het management van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi, in plaats van RNBV en NMBV. Als zodanig fungeert dit bestuur als het gezicht en de aanjager van ‘de nieuwe start’ van het bondgenootschap.

Om de basis te leggen voor de nieuwe ontwikkelingsfase van de alliantie, wordt het nieuwe bestuur gevormd door de voorzitter van Renault – die ook fungeert als voorzitter van het nieuwe alliantiebestuur – en de CEO’s van Renault, Nissan en Mitsubishi Motors. Alle bepalingen van het alliantiebestuur worden gedreven door consensus, wat de ‘win-win-benadering’ van de alliantie moet bevorderen.

De definitieve overeenstemming wordt ondertekend op de twintigste verjaardag van de alliantie.

Het nieuwe bestuur is voornemens elke maand in Parijs of Tokyo bijeen te komen en regelmatig belanghebbenden te informeren over de belangrijkste initiatieven en prestaties. Het alliantiebestuur zal aandringen op specifieke projecten om aanbevelingen te kunnen doen om de toegevoegde waarde van de drie autobedrijven te vergroten.

In aanloop naar de twintigste verjaardag van de alliantie erkent het bestuur van Renault, Nissan en Mitsubishi Motors de kracht van de alliantie en de bijdrage die het geleverd heeft aan zowel de eigen prestaties als die van de alliantiepartner.

De benoeming van het nieuwe alliantiebestuur is bedoeld om de samenwerking tussen Renault, Nissan en Mitsubishi Motors te versterken en door te groeien als toonaangevende organisatie in een snel veranderende en zeer concurrerende automarkt.

Mede dankzij de toewijding en loyaliteit van de medewerkers van Renault, Nissan en Mitsubishi Motors en de constructieve samenwerking met Daimler is het alliantiebestuur voornemens de win-winsituatie voor alle betrokkenen te continueren.

Bekijk hier het memorandum van overeenstemming.