Amstelveen, 28 februari 2011

5* voor Mitsubishi ASX bij Euro NCAP

De Mitsubishi ASX heeft bij de veiligheidstests van Euro NCAP de maximale score van vijf sterren behaald. Deze uitstekende score voor de compacte cross-over zijn afgelopen week bekend gemaakt door het onafhankelijke veiligheidsinstituut.

Het hoge niveau van ingebouwde passieve veiligheid is het resultaat van een veelomvattende veiligheidsuitrusting met zaken als:
– Een high-tech kreukelzone voor optimale energieabsorptie.
– Een speciale structuur waarmee het achterste gedeelte van de voorste langsbalken met het dashboard zijn verbonden, om botsenergie efficiënt te verspreiden.
– Het voorste gedeelte van de langsbalken heeft een structuur die bij een aanrijding in elkaar schuift en zo de botsenergie absorbeert. Dit om in het geval van aanrijdingen met een lage snelheid te voorkomen dat de energie aan de volledige langsbalk wordt doorgegeven. Hierdoor blijft de schade aan de carrosserie tot een minimum beperkt, wat een gunstige invloed op de reparatiekosten heeft.
– De veiligheidskooi is extra sterk doordat de verstevigingen van de langsdraagbalken aan elkaar zijn gelast. Hierdoor wordt de energie van botsingen van opzij en van voren beter geabsorbeerd.
– Staal met een hoge treksterkte is toegepast om gewicht te besparen en de stijfheid te vergroten.

Al deze maatregelen (en meer) vullen Mitsubishi’s eigen RISE (Reinforcement Impact Safety Evolution) aan. Mitsubishi heeft RISE ontwikkeld om in het geval van een aanrijding de inzittenden actief te beschermen, door de structurele elementen van de veiligheidskooi en de carrosserie met elkaar te verbinden. Deze technologie zorgt voor een grote verbetering in de botsveiligheid – de energie wordt tijdens aanrijdingen beter verspreid en gecontroleerd.

Voetgangerveiligheid
Op het gebied van voetgangerveiligheid behaalt de ASX een score van maar liefst 60%. Dit resultaat is mede te danken aan de implementatie van:
– een speciaal ontwerp van de motorkap met een dubbele laag waarmee Mitsubishi een kreukelzone voor voetgangers heeft gecreëerd.
– het creëren van een open constructie tussen het voorscherm en de chassis.
– het gebruik van kunststof voorschermen.
– een energie absorberende voorbumper die de kans op beenletsel vermindert.
Actieve en passieve veiligheidssystemen
In de beoordeling neemt Euro NCAP ook de veiligheidsuitrusting van voertuigen mee. Die bestaat bij de ASX uit een breed pallet aan actieve- en passieve veiligheidssystemen waaronder:
– Active Stability Control,
– Traction Control,
– Hill Start Assist system,
– ABS,
– Electronic Brake Distribution,
– Brake Assist,
– Emergency Stop signal System,
– Tot wel zeven airbags (inclusief een airbag voor de knie van de bestuurder), afhankelijk van de uitvoering,

Mitsubishi heeft de ASX in de zomer van 2010 in Europa geïntroduceerd en sindsdien meer dan 22.655 exemplaren van de compacte cross-over in deze regio verkocht.

De indrukwekkende prestaties van de ASX in detail: (http://www.euroncap.com/results/mitsubishi/asx/2011/424.aspx)

  • Veiligheid van bestuurder en passagier: 86 %
  • Veiligheid van kinderen: 78%
  • Voetgangerveiligheid: 60 %
  • Veiligheidsuitrusting: 71 %

Tamara Oostveen, PR & CRM Officer – Mitsubishi Motor Sales Nederland B.V.
06 20 60 21 72 of oostveen@mmsn.nl

www.mitsubishi-motors.nl