Amstelveen, 13 maart 2025

Nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV zet norm in D‑SUV-segment

Grotere elektrische actieradius, verbeterde rijmodi en een luxueuzer interieur
  • De nieuwe Outlander PHEV, het vlaggenschip van Mitsubishi, is voorzien van de nieuwste generatie plug-in hybride technologie in een verfijnd en dynamisch ontwerp
  • De volledig herziene plug-in hybride aandrijflijn zorgt voor een grotere elektrische actieradius (tot 85 km, WLTP), waardoor de auto in de praktijk nog beter presteert, nog directer accelereert en nog meer verfijning biedt
  • Het intelligente S-AWC (Super All Wheel Control) maximaliseert de tractie onder alle omstandigheden en biedt zeven rijmodi om de aandrijving af te stemmen op de omstandigheden en de wensen van de bestuurder
  • Het avontuurlijke uiterlijk van de nieuwe Outlander PHEV combineert moderne designelementen met verwijzingen naar het erfgoed en de iconische Pajero van Mitsubishi
  • Het interieur weerspiegelt de Japanse omotenashi-filosofie, waarbij aandacht voor detail en gastvrijheid centraal staan; het interieur biedt een unieke ervaring met de focus op gebruiksgemak, zicht en comfort
  • Luisterervaring speelt een sleutelrol in het D-SUV-segment: Mitsubishi werkte samen met Yamaha om het Dynamic Sound Yamaha Premium en Dynamic Sound Yamaha Ultimate te ontwikkelen, zodat je optimale geluidskwaliteit in de auto hebt
  • Een uitgebreide reeks geavanceerde rijhulpsystemen en comfortfuncties zorgen ervoor dat de inzittenden veilig en comfortabel kunnen rijden
  • Mitsubishi levert de Outlander PHEV met een indrukwekkende garantie van 8 jaar; dat onderstreept Mitsubishi’s toewijding aan het ontwikkelen van auto’s van de hoogste kwaliteit

Met de nieuwe Outlander PHEV zet Mitsubishi Motors zijn productoffensief voort. Met zijn grotere elektrische actieradius, indrukwekkende rijdynamiek, betrouwbare weggedrag en hoge kwaliteit en verfijning biedt Mitsubishi’s vlaggenschip plug-in hybride technologie van een nieuw en hoger niveau.

IN HET KORT

Mitsubishi heeft de nieuwe Outlander PHEV speciaal ontwikkeld voor de Europese markt, vanuit de authentieke Japanse ontwikkelingsfilosofie I-Fu-Do-Do. Het model bouwt voort op Mitsubishi’s erfgoed en combineert een gedurfd en avontuurlijk design met subtiele verwijzingen naar de legendarische Mitsubishi Pajero.

Nieuwe technologie en verbeterde prestaties

De vierde generatie Outlander PHEV tilt plug-in hybride technologie naar een hoger niveau. Het model bouwt voort op de solide basis van zijn voorganger en introduceert innovaties die de gebruiksmogelijkheden van de SUV PHEV verder versterken.

De nieuwe Outlander PHEV biedt een nog beter aangestuurde twin-motor aandrijving, heeft een grotere accu en biedt diverse rijmodi waarmee de prestaties beter zijn te matchen met de behoeften en verwachtingen van de bestuurder. De plug-in hybride aandrijflijn met een in zijn klasse toonaangevende actieradius breidt de mogelijkheden van elektrisch rijden verder uit met nog betere efficiëntie en bruikbaarheid in de praktijk.

Bovendien zorgt het nieuw ontwikkelde platform met de S-AWC vierwielaandrijving (Super All Wheel Control), ervoor dat de vermogens- en koppelafgifte dynamisch aangepast worden aan de omstandigheden. Dit verhoogt onder alle omstandigheden het vertrouwen van de bestuurder, die zich meer één voelt met zijn auto en de volledige controle ervaart. De aandrijflijn van de Outlander PHEV biedt een vloeiende acceleratie, een dynamische rijervaring en levert moeiteloze prestaties. Daarbij staat het rijplezier altijd voorop.

“De nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV zet een nieuwe norm voor de plug-in hybride D-SUV’s. Dit model bouwt voort op Mitsubishi’s expertise en erfgoed om een nog groter elektrisch rijbereik, meer efficiëntie en betere prestaties in de praktijk te leveren met rijdynamiek die mogelijk is dankzij de S-AWC-technologie”, aldus Frank Krol, President & CEO van Mitsubishi Motors Europe. “Mitsubishi’s vlaggenschip onderscheidt zich met een authentiek en krachtig design voor exterieur en interieur en met een nieuw niveau van verfijning die helpt om zich te onderscheiden van de concurrentie.”

Gedurfd exterieur en verfijnd interieur

De indrukwekkende uitstraling van de Outlander PHEV wordt versterkt door het Dynamic Shield-ontwerp van de voorzijde. De brede, krachtige proporties stralen stabiliteit uit, terwijl de horizontale carrosseriestructuur zorgt voor een gespierd uiterlijk. Aan de achterzijde is het fraai vormgegeven hexagon-motief een krachtig detail, terwijl de horizontale achterlichten optisch voor extra breedte zorgen.

Het luxueuze en verfijnde interieur straalt Japans vakmanschap en nauwgezette aandacht voor detail uit. De materiaalkeuze zorgt voor harmonie in het interieur, dat uitblinkt door kwaliteit en stilte. Het interieur is zodanig geïsoleerd dat ongewenste geluiden, trillingen en schokken er nauwelijks in doordringen, terwijl de verbeterde indeling voor meer ruimtelijkheid en comfort zorgt.

Doordat digitalisering een steeds belangrijkere rol speelt, zijn in de Outlander PHEV veel digitale technologieën geïntegreerd in het interieur. In samenwerking met audiospecialist Yamaha heeft Mitsubishi een hoogwaardig audiosysteem ontwikkeld, dat is afgestemd voor een optimale geluidsbeleving in het interieur.

Uitgebreide veiligheids- en garantiedekking

De nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV levert niet alleen hogere prestaties, hij is ook voorzien van een reeks passieve en actieve veiligheidssystemen. Die omvatten innovatieve technologieën op het gebied zowel passieve als actieve veiligheid.

Mitsubishi levert de Outlander PHEV met 8 jaar garantie of 160.000 kilometer, wat de klant extra gemoedsrust biedt en waarmee de Outlander PHEV zich onderscheidt van zijn concurrenten. Hiermee benadrukt Mitsubishi zijn missie om auto’s van de hoogste kwaliteit te leveren.

Succesvolle erfenis en toekomst in Europa

De vierde generatie van de Mitsubishi Outlander PHEV zet het internationale succes voort van de drie voorgaande generaties van de SUV in het D-segment. Het vorige model, dat Mitsubishi in 2013 introduceerde, was een pionier in het PHEV-SUV-segment. Het merk verkocht 200.000 exemplaren in Europa en ontving diverse onderscheidingen.

De nieuwe Outlander PHEV bouwt voort op deze reputatie en versterkt de positie van Mitsubishi in Europa. Dit model past perfect in Mitsubishi’s vernieuwde gamma, naast de recentelijk geïntroduceerde nieuwe ASX en COLT.

IN DETAIL

Aandrijflijn

De nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV biedt een verbeterde plug-in hybride aandrijflijn met een snellere respons, soepelere acceleratie en een grote actieradius. Met de volledig vernieuwde twin-motor aandrijving kan de Outlander PHEV bovendien als EV én als seriehybride rijden.

De aandrijflijn bestaat uit een efficiënte viercilinder benzinemotor, twee krachtige elektromotoren, een generator en een grotere lithium-ion-accu. Het prestatieniveau ligt 36 procent hoger ten opzichte van de vorige generatie. De aandrijfaccu heeft een 49 procent grotere capaciteit. Die bedraagt nu 22,7 kWh, waardoor de nieuwe Outlander PHEV langer in EV-modus kan rijden zonder gebruik van de verbrandingsmotor. Volgens de officiële WLTP-test biedt de EV-modus een actieradius van maximaal 85 kilometer.

De voor en achter gemonteerde synchrone elektromotoren (AC) met permanente magneet zorgen voor verbeterde respons en soepelere acceleratie. De voorste elektromotor levert 85 kW vermogen en 255 Nm trekkracht, 40 procent meer dan die van de vorige generatie, zonder dat de afmetingen van de motor zijn toegenomen. De achterste elektromotor levert 100 kW en 195 Nm – 43 procent meer – en is dankzij een geïntegreerde regeleenheid nog compacter dan voorheen.

De 49% grotere lithium-ion-accu werkt met een voltage van 355 volt en biedt een 65 procent hoger continu uitgangsvermogen. Dat is te danken aan de verminderde inwendige weerstand in de accu, wat de efficiëntie aanzienlijk verbetert. Het nieuwe vloeistofkoelsysteem van de accu koelt elke cel direct met koelmiddel. Dit verbetert het koelend effect en beperkt de temperatuurstijging in de accu tijdens het gebruik. Het geavanceerde temperatuurmanagement verlengt de levensduur van de accu en zorgt dat het maximale vermogen behouden blijft, waardoor snel optrekken gewaarborgd is.

Ook de generator in de Outlander PHEV is geoptimaliseerd en verbetert de brandstofefficiëntie. Hij is laag in de voorzijde van de auto geplaatst en levert stroom aan de accu als dat nodig is.

Verbeterde prestaties en efficiëntere actieradius

De verbrandingsmotor in de Mitsubishi Outlander PHEV is de 2.360 cm3, 16-kleppen DOHC MIVEC-motor met een vermogen van 136 pk (100 kW) en een koppel van 203 Nm. Mitsubishi heeft diverse upgrades doorgevoerd om prestaties en efficiëntie van de motor verder te verbeteren. Zo is de motor voorzien van uitlaatgasrecirculatie (EGR), vergrote koelkanalen en een geïntegreerd uitlaatspruitstuk. Dat verbetert de dynamiek van de motor en zorgt voor een naadloze samenwerking met de elektromotoren.

Met een systeemvermogen van 302 pk (225 kW) en een grotere benzinetank van 53 liter heeft de Outlander PHEV nu een gecombineerde actieradius tot 844 kilometer (WLTP, EV- en hybride modus samen).

De warmtepomptechnologie verhoogt de energie-efficiëntie, verlaagt het stroomverbruik en verbetert de verwarmingsprestaties van het HVAC-systeem. De kachel kan ook in EV-modus worden gebruikt, zonder dat de verbrandingsmotor draait – om bijvoorbeeld de auto voor vertrek voor te verwarmen.

Drie rijmodi voor maximale efficiëntie en prestaties

De nieuwe Outlander PHEV biedt keuze uit drie rijmodi voor maximale efficiëntie en prestaties. De rijmodi optimaliseren de rijbeleving, afhankelijk van de omstandigheden:

  • EV-modus: de auto rijdt uitsluitend op stroom uit de accu, zonder dat de benzinemotor draait en CO₂ uitstoot. Voor een stille, schone en krachtige aandrijving.
  • Series Hybrid-modus: de benzinemotor wekt stroom op en voedt de elektromotoren, samen met de accu.
  • Parallel Hybrid-modus: bij hogere snelheden drijft voornamelijk de benzinemotor de auto aan en laadt hij de accu op. De elektromotoren ondersteunen de benzinemotor tijdens acceleratie.

Elke rijmodus optimaliseert de prestaties en efficiëntie. In de EV-modus zijn de meeste dagelijkse ritten zonder de benzinemotor af te leggen, zodat de CO₂-uitstoot minimaal is. Voor langere afstanden schakelt het systeem automatisch over naar serie- of parallelhybride modus. Afhankelijk van de omstandigheden wordt de auto dan aangedreven door de elektromotoren, de benzinemotor of beide.

De bestuurder kan handmatig nóg vier instellingen selecteren om het stroomverbruik te reguleren:

  • Normal: optimaliseert automatisch de verhouding tussen volledig elektrische en hybride aandrijving
  • EV: puur elektrisch rijden, zolang de accu voldoende is opgeladen
  • Save: behoudt de laadstatus van de accu door prioriteit te geven aan hybride rijden
  • Charge: laadt de accu tijdens het rijden op via de verbrandingsmotor.

Hoge prestaties zonder concessies aan efficiëntie

Het verbeterde prestatievermogen verhoogt de rijbeleving en maakt de nieuwe Outlander PHEV nog praktischer in de praktijk. De Outlander PHEV accelereert nu in 7,9 seconden van 0 naar 100 km/uur, wat invoegen op de snelweg vergemakkelijkt. In EV-modus kan de auto een snelheid tot 135 km/uur bereiken. Desondanks blijft de Outlander PHEV zeer efficiënt. Volgens de officiële WLTP-testcyclus verbruikt hij – voorzien van lichtmetalen 18- of 20-inchwielen – slechts 0,8 l/100 km, met een CO₂-uitstoot van 19 g/km.

Flexibele en snelle oplaadmogelijkheden

Opladen van de accu kan thuis aan een daarvoor geschikt laadpunt of via de krachtigere openbare laadinfrastructuur, met zowel Type 2- als CHAdeMO-aansluitingen. En voor extra gemoedsrust is de Mitsubishi Outlander PHEV uitgerust met een laadkabel vergrendelfunctie, zodat gebruikers veilig kunnen laden aan openbare laadpunten.

Onderweg aan een CHAdeMO-lader kost het ongeveer 32 minuten om tot 80% capaciteit op te laden. Een LED-indicator bij de laadpoort van de auto geeft met kleuren en patronen het laadpercentage weer, zodat de voortgang in één oogopslag is te controleren.

Vehicle-to-Home (V2H): energie waar en wanneer je het nodig hebt

De Outlander PHEV biedt ook Vehicle-to-Home-technologie (V2H). Daarmee kan de eigenaar/berijder van de Outlander PHEV de in de accu opgeslagen energie gebruiken voor externe apparaten tijdens outdoor-activiteiten of voor het leveren van noodstroom bij stroomuitval. Daarvoor is de auto voorzien van twee stopcontacten (1.500 watt), een in de middenconsole en een in de bagageruimte.

Carrosserie, platform en aandrijflijn

De prestaties van de Mitsubishi Outlander PHEV zijn het resultaat van decennialang opgebouwde expertise. De auto combineert hoogwaardige componenten met de nieuwste aandrijfsystemen. Dat garandeert optimale stabiliteit en controle, ongeacht de omstandigheden.

De afmetingen van de nieuwe Outlander PHEV – 4.719 mm lang, 1.862 mm breed en 1.750 mm hoog met een wielbasis van 2.704 mm – vormen de basis voor een stabiele en solide wegligging. De carrosserie is verder versterkt, met een torsiestijfheid die nu 24 procent hoger is aan de voorzijde en 15 procent aan de achterzijde. Dat zorgt voor meer stabiliteit. Ook draagt de herziene wielophanging bij aan verbeterde dynamiek, veiligheid en controle en tegelijk minder rijgeluiden en trillingen.

De multi-link wielophanging bevat lichtgewicht aluminium verbindingen aan de voor- en achterzijde. De constructie is lichter en stijver dankzij een holle stabilisatorstang en gesmede aluminium onderste draagarmen vóór en bovenste achter. Met olie gevulde draagarmbussen voor zorgen voor een hoogwaardige en comfortabele rit. Een veerpootbrug elimineert trillingen voor een nog soepelere rijervaring. De schokdempers en vering zijn verfijnd om zowel het rijcomfort als de stabiliteit te verhogen.

Dankzij de verbeteringen aan het onderstel helt de nieuwe Outlander PHEV 18 procent minder over, terwijl de stijfheid van de voorwielophanging met 23 procent (sporing) en 32 procent (wielvlucht) is verhoogd. Achter bedraagt de stijging 43 resp. 30 procent, wat bijdraagt aan een verhoogde stabiliteit en stuurprecisie.

Verbeterde besturing en rijervaring

De bestuurder ontvangt vooral via het stuur en de stuurinrichting feedback van de Outlander PHEV en de weg. Voor maximaal rijcomfort en optimale controle rust Mitsubishi de SUV uit met elektrische stuurbekrachtiging. Dat zorgt voor een natuurlijke, progressieve stuurervaring. De bekrachtigde tandheugelbesturing heeft een overbrenging van 14,1:1 en het aantal omwentelingen is gereduceerd tot 2,6. Dat draagt bij aan de precieze besturing, zowel op lage snelheid (bijv. parkeren) als op hoge snelheid.

De nieuwe Outlander PHEV biedt ruimere verstelmogelijkheden van het stuurwiel, dat 50 mm in de hoogte en 60 mm in lengterichting verstelbaar is. Samen met de uitgebreidere verstelmogelijkheden van de zitpositie resulteert dit in meer comfort, zodat het rijden nog fijner wordt.

Super All Wheel Control (S-AWC): maximale grip en controle

Mitsubishi Motors heeft, dankzij zijn jarenlange ervaring met vierwielaandrijving in de autosport, een systeem ontwikkeld dat een ongekend niveau van stuurprecisie en stabiliteit biedt. Dit geavanceerde S-AWC verhoogt het zelfvertrouwen van de bestuurder en de voorspelbaarheid van het rijgedrag.

S-AWC maakt gebruik van de nauwkeurige controleerbaarheid van de elektromotoren, die elk op een as zijn geplaatst, om de koppelverdeling tussen voor- en achterwielen continu te optimaliseren. Dit gaat verder dan conventionele vierwielaandrijfsystemen, die het koppel doorgaans beperkt verdelen. Dankzij de verdeling van het koppel – zowel voor-achter als links-rechts – biedt S-AWC voortdurend grip, ongeacht de omstandigheden.

In bochten verbetert S-AWC de wegligging, waarbij de aandrijfkracht nauwkeurig over de wielen wordt verdeeld. Ook dit zorgt voor betere tractie en stabiliteit, zodat de bestuurder in elke situatie de volledige controle behoudt.

Zeven rijmodi voor elke ondergrond

De Outlander PHEV biedt keuze uit zeven rijmodi. De modi zijn éénvoudig en intuïtief te selecteren via de centrale draaiknop in de console tussen de voorstoelen en passen de aandrijflijn, elektrische stuurbekrachtiging (EPS), S-AWC en remsystemen aan voor optimale prestaties in alle omstandigheden.

  • TARMAC: voor dynamisch rijplezier op droge wegen
  • SNOW: biedt extra grip en controle op gladde en besneeuwde wegen
  • GRAVEL: zorgt voor krachtig en stabiel weggedrag op onverharde wegen
  • MUD: voor krachtige prestaties in modder en diepe sneeuw
  • NORMAL: een allround-modus die een SUV-achtig gevoel van stabiliteit geeft
  • ECO: voor efficiënt en milieuvriendelijk rijden
  • POWER: voor maximale acceleratie en prestaties

Hill Descent Control biedt extra ondersteuning op steile afdalingen, zodat de bestuurder zich kan concentreren op het sturen zonder constant te hoeven remmen. Dankzij een bodemvrijheid tot 199 mm en een aanrij- en afrijhoek van 18,7 resp. 22,5 graden geeft de Outlander PHEV extra capaciteiten in offroad-omstandigheden en bij obstakels.

Verbeterde remprestaties

De verbeteringen aan het onderstel en de aandrijflijn van de Outlander PHEV omvatten ook de remmen. De SUV is voorzien van grotere remschijven dan de vorige generatie, wat resulteert in betere remprestaties en een veiliger gevoel bij hogere snelheden. De geventileerde remschijven vóór hebben een diameter van 350 mm, die áchter hebben een diameter van 330 mm.

Sterkere, lichtere carrosserie

In de carrosseriestructuur van de nieuwe Outlander PHEV past Mitsubishi nieuwe lichtgewicht materialen toe om zowel de stijfheid te verhogen als het gewicht te beperken. De carrosserie bevat ultrasterk staal (1.470 Mpa sterk) in de structuur van de cabine en aan de voorzijde van de auto, wat 14 procent van de totale constructie uitmaakt. Andere extra sterke staalsoorten in de Outlander PHEV hebben een sterkte van 780-1.180 MPa (26 procent), 440-590 MPa (24 procent) en 270-370 MPa (36 procent). Het lagere gewicht zorgt voor hogere brandstofefficiëntie en de sterkere structuur draagt bij aan botsveiligheid en wendbaarheid.

Design

Het gedurfde uiterlijk van de nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV straalt vertrouwen uit en nodigt uit tot het aangaan van uitdagingen. Hij is ontworpen voor avontuur en combineert moderne stijlelementen met subtiele verwijzingen naar Mitsubishi’s erfgoed, met onder meer klassieke modellen zoals de Pajero.

De krachtige proporties van de Outlander PHEV komen direct tot uiting in de onderscheidende voorzijde met het Dynamic Shield-design. De brede, stabiele uitstraling van de Outlander PHEV wordt versterkt door geavanceerde LED-verlichtingstechnologie. De hooggeplaatste LED-lampen zorgen voor een scherpe en herkenbare uitstraling, terwijl de lager geplaatste koplampen – met tot twaalf individuele LED’s – de verlichting aanpassen aan de rijomstandigheden. Ze verlichten de weg beter zonder tegenliggers te verblinden. Dynamische richtingaanwijzers – met 21 LED’s voor de dagrijverlichting en 22 LED’s voor de richtingaanwijzers – dragen bij aan de moderne, opvallende uitstraling en verbeteren de zichtbaarheid van de Outlander PHEV voor andere weggebruikers.

Het zijaanzicht van de Outlander PHEV kenmerkt zich door de horizontale carrosseriestructuur en gespierde wielkasten, die de SUV een krachtige en robuuste uitstraling geven. De Jet Tail Fin C-stijl, een kenmerkend designelement, voegt extra dynamiek toe en lijkt het dak te laten zweven. De lichtmetalen 18” en 20” velgen, verkrijgbaar in diverse designs en uitvoeringen, versterken de uitstraling en zorgen voor een indrukwekkende wegligging en stabiliteit.

Net als de voorzijde heeft ook de achterzijde een historische connectie. Het fraai vormgegeven hexagon-motief is geïnspireerd op de achterklep van de Pajero en symboliseert kracht en robuustheid. De achterlichten volgen het Grand Horizon-designconcept, met een T-vormige LED-configuratie die de breedte van de auto accentueert en optisch de stabiliteit vergroot. Natuurlijk zorgt de verlichting ook dat de Outlander PHEV van grote afstand zichtbaar is.

De carrosserie van de nieuwe Outlander PHEV oogt solide, monolithisch, met krachtige contouren en verfijnde details. Met keuze uit 7 carrosseriekleuren – waaronder vier two-tone kleuren – komt elk designaccent optimaal tot zijn recht.

De exclusieve kleur Premium Moonstone Grey Metallic benadrukt het design van de Outlander PHEV. Door de speciale drielaagslak in plaats van de gebruikelijke twee lagen, ontstaat een diamantachtige finish, waarin een subtiele blauwe gloed zichtbaar is als het licht over het oppervlak strijkt.

Interieur: luxe en verfijning

Het interieur van de nieuwe Outlander PHEV weerspiegelt de Japanse omotenashi-filosofie, waarbij uitmuntende afwerking en gastvrijheid centraal staan. Elk detail is ontworpen om een hoogwaardige en comfortabele rijervaring te bieden. Mitsubishi’s kenmerkende gebruiksvriendelijkheid legt de nadruk op zicht, bedieningsgemak en gebruikscomfort. De harmonieuze materiaalkeuze en verfijnde afwerking zorgen voor een rustige en stille rijervaring. Het nieuwe, verbeterde interieur biedt alle inzittenden meer ruimte en comfort.

Vanuit de voorstoelen zijn de horizontale lijnen van het ontwerp duidelijk zichtbaar: een doorlopende lijn loopt vanaf het midden van het stuurwiel – met daarboven het digitale instrumentenpaneel – onder langs het zwevende infotainmentscherm naar de passagierszijde, wat een ruimtelijk en verfijnd interieurgevoel creëert.

Alle aanraakpunten in het interieur – zoals het stuurwiel, de versnellingspook, draaiknoppen, bedieningsknoppen voor de zijruiten en deurgrepen – zijn ontworpen voor intuïtieve bediening met een solide gevoel. De digitale technologieën, waaronder het instrumentenpaneel, het head-up display en het infotainmentsysteem, zijn gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk vormgegeven.

Innovatieve achteruitkijkspiegel en luxe zitcomfort

Een vaak onderschat maar essentieel element in het interieur is de achteruitkijkspiegel. De nieuwe Outlander PHEV is uitgerust met een geavanceerde frameloos digitale achteruitkijkspiegel, die perfect aansluit bij de moderne stijl van het interieur. Wanneer het zicht naar achteren wordt belemmerd door bagage of passagiers, kan de bestuurder overschakelen naar een cameraweergave om toch veilig zicht naar achteren te hebben.

De hoogwaardige voorstoelen zijn voorzien van geavanceerde technologieën die het comfort verhogen. Functies als stoelverwarming, ventilatie en massage dragen bij aan een luxe rijervaring. De stoelen zijn afgewerkt met hoogwaardige stiksels en beschikbaar in drie kleurvarianten.

De bekleding van de stoelen sluit naadloos aan bij de materialen en stiknaden op het dashboard en de portierpanelen. Doordachte opbergvakken vergroten de praktische bruikbaarheid, terwijl subtiele sfeerverlichting in de portieren bijdraagt aan een rustige, ontspannen ambiance. Aparte klimaatregeling achterin en een hogere rugleuning tillen het comfort voor de achterpassagiers naar een nog hoger niveau.

Panoramisch dak en flexibele interieurruimte

Het interieur van de nieuwe Outlander PHEV baadt in natuurlijk licht dankzij het grote panoramadak. Met een lengte van 928 mm en een breedte van 702 mm vergroot het glazen dak het gevoel van ruimte en openheid in het interieur.

De Outlander PHEV combineert comfort, veelzijdigheid en functionaliteit. De achterbank is in de verhouding 40:20:40 neerklapbaar, waardoor het interieur flexibel kan worden aangepast aan de vervoersbehoeften. De grotere opening van de achterklep en de extra ruimte maken het eenvoudiger om bagage in en uit te laden. Met 468 liter bagageruimte biedt de Outlander PHEV nu meer ruimte voor dagelijkse benodigdheden.

In- en uitladen is nu nog gemakkelijker dankzij de elektrisch bedienbare achterklep, die handsfree te openen en te sluiten is door simpelweg een voet onder de achterbumper te bewegen. De achterklep opent of sluit volledig in slechts 4,5 seconden, wat het gebruiksgemak aanzienlijk vergroot.

Digitalisering en connectiviteit

De Europese markt wordt gedreven door digitalisering en connectiviteit, met de hoogste penetratie van mobiele technologie ter wereld. Daarom zijn geavanceerde in-car services essentieel in de nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV. Mitsubishi rust de SUV in het D-segment uit met geavanceerde technologieën die zorgen voor meer gemak en functionaliteit, waaronder displays van hoge resolutie, draadloze connectie met Apple CarPlay of Android Auto en intuïtieve spraakbesturing.

Volledig digitaal bestuurdersdisplay en infotainmentsysteem

Vanaf de bestuurdersstoel is direct duidelijk dat de digitale technologieën in de Outlander PHEV een hoog niveau van gebruiksvriendelijkheid en connectiviteit bieden. Het volledig digitale 12,3” bestuurdersdisplay is een hoge-resolutie TFT-kleurenscherm. Dit scherm biedt een breed scala aan informatie, alles afgestemd op de individuele behoeften van de bestuurder en de rijomstandigheden.

Dankzij de hoge pixeldichtheid kan de bestuurder kiezen tussen twee weergavemodi – Classic en Enhanced – die respectievelijk een traditionele en een modernere interface bieden. Het scherm kan ook de energiestromen en output van de benzinemotor en de elektromotoren weergeven. Alle functies zijn eenvoudig via het stuurwiel te bedienen.

De digitalisering en connectiviteit zijn verder uitgebreid met het centrale 12,3” Smartphone-link Display. Dit 1.280×720 hoge-resolutie touchscreen heeft een verbeterde interactieve grafische interface, wat zorgt voor een aantrekkelijke en luxueuze gebruikservaring.

Slimme navigatie en draadloze smartphone-integratie

De nieuwe Outlander PHEV is uitgerust met een geavanceerd navigatiesysteem dat verbinding maakt met de servers van Google voor realtime verkeersinformatie. Het systeem maakt gebruik van aanpasbare widgets, waarmee de bestuurder en passagiers de informatie op het scherm kunnen rangschikken op basis van persoonlijke voorkeuren. Dankzij de permanente snelkoppelingenbalk aan de linkerkant van het scherm heeft de gebruiker direct toegang tot de belangrijkste infotainmentfuncties.

De inzittenden kunnen hun persoonlijke digitale omgeving naadloos en draadloos integreren in het interieur dankzij Apple CarPlay en Android Auto. Hierdoor hebben zij toegang tot hun favoriete apps, muziek en berichten op hun smartphones zonder dat een kabel nodig is. Bovendien is de Outlander PHEV uitgerust met een krachtige draadloze 15W Qi smartphone-oplader in de middenconsole, waarmee mobiele apparaten snel en efficiënt kunnen worden opgeladen tijdens het rijden.

Dynamisch audiosysteem ontwikkeld door Yamaha

De nieuwe Outlander PHEV biedt een breed scala aan geavanceerde audio-opties, zodat bestuurder en passagiers kunnen genieten van muziek, podcasts en andere audiocontent van de hoogste kwaliteit.

In samenwerking met Yamaha heeft Mitsubishi Dynamic Sound Yamaha Premium en Dynamic Sound Yamaha Ultimate ontwikkeld. Deze systemen transformeren het interieur in een luisterruimte van topklasse, waardoor het voelt alsof je je in een privéconcertzaal bevindt.

Dynamic Sound Yamaha Premium omvat acht-luidsprekers en zorgt voor een heldere en krachtige audioweergave. Dynamic Sound Yamaha Ultimate omvat twaalf luidsprekers, inclusief een subwoofer en dubbele versterkers. Dit systeem is ontwikkeld op basis van de befaamde Yamaha NS-5000 speakertechnologie.

Yamaha’s geluidstechnici hebben het audiosysteem afgestemd op de specifieke akoestiek van de Outlander PHEV. Het systeem past zich automatisch aan de rijomstandigheden aan, dankzij volumecorrectie op basis van rijsnelheid, eventuele regen en airconditioninginstellingen (beschikbaar in de Ultimate-versie). Hierdoor blijft de geluidskwaliteit altijd optimaal, ongeacht de rijomstandigheden.

Spraakbesturing en slimme connectiviteit

Om afleiding tijdens het rijden te minimaliseren, is de nieuwe Outlander PHEV voorzien van een geavanceerd spraakbesturingssysteem. Met het wake-up commando “Hallo Mitsubishi” kan de bestuurder eenvoudig functies activeren zonder zijn handen van het stuur of zijn ogen van de weg te halen.

De Outlander PHEV profiteert van Mitsubishi Connect, een uitgebreid connectiviteitssysteem dat het digitale leven van de bestuurder integreert in de auto. Via de Mitsubishi Motors mobiele app krijgt de bestuurder toegang tot een breed scala aan veiligheids-, beveiligings- en comfortfuncties.

Passieve en actieve veiligheid

De nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV onderstreept Mitsubishi’s inzet om de veiligste auto’s op de markt te maken. Deze SUV herdefinieert wat mogelijk is op het gebied van veiligheid, met verbeterde passieve bescherming en een extra sterke carrosserie, aangevuld met een uitgebreid pakket actieve veiligheidssystemen die zowel inzittenden als andere weggebruikers beschermen.

De carrosserie van de Outlander PHEV is niet alleen versterkt met ultrasterk staal op strategische punten, maar Mitsubishi maakt ook gebruik van verschillende energie-absorberende structuren die de impact van een ongeval beter kunnen opvangen. In het interieur zorgen acht airbags voor effectieve bescherming van de inzittenden. Daarnaast zijn er ISOfix-bevestigingspunten aanwezig voor de veilige installatie van kinderzitjes.

Geavanceerde rijhulpsystemen

Het voorkomen van ongevallen en het minimaliseren van de gevolgen daarvan staat centraal in de geavanceerde rijhulpsystemen van de nieuwe Outlander PHEV. De systemen krijgen informatie van een netwerk van ultrasone sensoren, radar- en cameratechnologie. Om parkeren en manoeuvreren makkelijker en veiliger te maken, bieden de camera’s op het centrale display een 360° zicht rondom de auto.

Deze technologieën dragen bij aan een veiligere en meer ontspannen rijervaring, zonder dat ze de controle van de bestuurder overnemen. De systemen waarschuwen voor gevaarlijke situaties, helpen obstakels te vermijden en kunnen indien nodig ingrijpen om incidenten te voorkomen of te beperken.

De bescherming van voetgangers wordt bijvoorbeeld verbeterd door het Forward Collision Mitigation (FCM)-systeem. Dit op radar gebaseerde autonome noodremsysteem scant de weg voor de Outlander PHEV en maximaliseert de veiligheid door niet alleen rekening te houden met andere voertuigen, maar ook met voetgangers en fietsers. Daarnaast biedt het systeem uitgebreide ondersteuning bij kruispunten.

De Outlander PHEV is uitgerust met meer dan een dozijn geavanceerde veiligheidstechnologieën, zoals:

  • Rear Automatic Emergency Braking – achteruitrijdetectie met automatische noodremfunctie
  • Blind Spot Warning met Lane Change Assist – dodehoekwaarschuwing met rijstrookwisselhulp
  • Lane Departure Warning en Lane Keeping Assist – rijstrookassistentie
  • Adaptive Cruise Control – adaptieve cruisecontrol
  • Traffic Sign Recognition – verkeersbordherkenning
  • Driver Monitoring System – bestuurdersmonitoringssysteem

Verder helpt Driver Attention Monitor de bestuurder alert te blijven. Dit systeem analyseert het stuurgedrag en detecteert tekenen van vermoeidheid en afleiding. Wanneer de bestuurder minder alert is, geeft het systeem optische en akoestische waarschuwingen om de bestuurder weer te focussen.

Trailer Stability Assist

De nieuwe Outlander PHEV is ook geschikt voor het veilig trekken van een aanhanger dankzij het Trailer Stability Assist-systeem (TSA). Dit systeem controleert continu of de aanhanger stabiel is of dat die begint te slingeren. In dat laatste geval grijpt het in door gericht te remmen op individuele wielen. Indien nodig remt het systeem op alle vier de wielen en wordt het motorvermogen verminderd totdat de controle volledig is hersteld.

Ten slotte is de Outlander PHEV standaard voorzien van het noodoproepsysteem eCall. Mocht zich een noodgeval voordoen, dan is hulp in te roepen met slechts één druk op de eCall-knop.

Accessoires

De nieuwe Outlander PHEV is ontworpen om een integraal onderdeel te zijn van het dagelijks leven van de gebruikers. Met keuze uit ruim zeventig speciaal voor het model ontwikkelde accessoires kan de auto volledig worden afgestemd op de persoonlijke behoeften, of het nu gaat om styling van de carrosserie, extra bescherming, interieur en comfort, vervoersmogelijkheden of laadaccessoires.

Voor een avontuurlijke uitstraling als off-roader is er het accessoirepakket Trail, dat bestaat uit matzwarte stylingaccenten, zoals sierelementen voor de voor- en achterbumper, voor de hoeken van de carrosserie en de dorpels, en wielkastbeschermers.

Ook zijn lichtmetalen 18 en 20” velgen met een zwarte diamantgeslepen afwerking leverbaar. Die geven de SUV een stoerdere of juist dynamischere uitstraling. Een afneembare trekhaak met 13-polige stekker en dakdragers bieden extra praktische vervoersmogelijkheden. Een sportieve zwarte achterspoiler is een sportief accent en een Outlander-badge op de motorkap geeft een exclusieve uitstraling.

Verlichte instaplijsten geven een premium uitstraling bij het openen van de portieren. Functionele accessoires zoals een kofferbakmat en een scheidingsrek verhogen de praktische bruikbaarheid van de bagageruimte. En voor wie vaak onderweg is, is er een uitneembare kledinghanger, waarmee kleding kreukvrij kan worden vervoerd.

Mitsubishi Service Commitment

Zoals alle auto’s van Mitsubishi wordt ook de nieuwe Outlander PHEV in Nederland geleverd met de Mitsubishi Service Commitment, die het volgende omvat:

  • 8 jaar/160.000 km garantie
  • 12 jaar anti-corrosiegarantie
  • 8 jaar/160.000 km batterijgarantie
  • Levenslange pechhulp Mitsubishi Assistance Package,(Mits onderhouden bij de dealer)

De Mitsubishi Outlander is leverbaar vanaf € 51.990.