Amstelveen, 10 november 2011

Mitsubishi op de Tokyo Motorshow 2011

Mitsubishi Motors Corporation (MMC) komt met in totaal 15 auto’s naar de 42e Tokyo Motor Show, die van 30 november tot en met 11 december wordt gehouden in het Tokyo Big Sight Conferentiecentrum. Twee Mitsubishi’s beleven hun wereldprimeur in  Tokio: de Mirage en de Mitsubishi Concept PX-MiEV II. Zij vormen twee belangrijke pijlers onder de nieuwe productstrategie van Mitsubishi, zoals weergegeven in JUMP 2013. JUMP 2013 is een businessplan voor de middellange termijn, waarbij met automodellen die geschikt zijn voor alle wereldmarkten groene technologie bereikbaar wordt voor een grote clientèle. De compacte Mirage belichaamt die mondiale modelstrategie, terwijl de Mitsubishi Concept PX-MiEV II – een studie naar een SUV – milieuvriendelijke techniek laat zien met zijn unieke, plug-in hybride aandrijflijn.

MINICAB-MiEV
Op de Mitsubishi-stand zal tevens de MINICAB-MiEV te zien zijn, een volledig elektrisch aangedreven lichte bestelwagen,  die in december zijn debuut maakt op de Japanse markt. Tevens is er een nieuwe generatie van de Mitsubishi i-MiEV te zien, de compacte elektrische auto die al te koop is op diverse markten (waaronder ook de Europese) en die eind dit jaar zal worden geïntroduceerd in de Verenigde Staten. Ook te zien op de Mitsubishi-stand is de compacte SUV RVR (tevens bekend als ASX of Outlander Sport op andere markten), die voorzien is van een nieuwe MIVEC-motor waarin een eigen Start&Stop-systeem van Mitsubishi (AS&G) is verwerkt. De motor maakt bovendien gebruik van Mitsubishi’s nieuwe, elektronisch werkende kleptimingsysteem. De Pajero tenslotte (die op andere markten Montero of Shogun heet) is te zien met een nieuwe, ‘clean-diesel’-motor.

MiEV House
De Mitsubishi-stand zal tevens onderdak bieden aan het MiEV House. Een concept voor een slimme woning (‘smart house’), waarin te hoog energieverbruik en opwarming van de aarde wordt voorkomen door nieuwe technologieën. Het huis heeft een managementsysteem dat de energiestromen coördineert, óók die van de elektrische auto op de oprit. Daarvoor is HEMS (Home Energy Management System) ontwikkeld, dat nauw verbonden is aan Mitsubishi’s eigen EIS (Electric vehicle Integration System). HEMS maakt het leven aangenamer voor mensen die bewust met energie willen omgaan; op monitoren in het huis is telkens te zien hoe de energie wordt gebruikt, wat de kosten zijn en hoe die kunnen worden gereduceerd. De elektrische auto (dat kan ook een plug in hybride zijn) maakt als het ware deel uit van het huishouden. Zodra de auto bij het huis wordt geparkeerd, zorgt het HEMS ervoor dat hij wordt opgeladen. Zodoende heeft de auto altijd optimale accucapaciteit.

Aansluitend op het MiEV House is er op de Mitsubishi-stand het MiEV Café, een relaxruimte die van energie wordt voorzien door een ernaast geparkeerde, elektrisch aangedreven auto. De energie uit het voertuig wordt naar het café overgebracht via speciaal ontwikkelde apparatuur, die vermogens tot 1.500 Watt kan doorgeven, afkomstig van EV- of PHEV-accu’s. Deze apparatuur komt binnen een half jaar op in elk geval beschikbaar voor de Japanse markt.

De Mitsubishi-wereldprimeurs in detail

Mitsubishi Mirage
De Mitsubishi Mirage heeft een treffend gekozen naam. Al in 1978 gebruikte Mitsubishi de aanduiding Mirage voor een programma dat auto’s zuiniger, schoner en compacter moest maken. De nu gepresenteerde Mirage gaat daarop door. Het is een gebruiksvriendelijke, compacte en energiezuinige auto, die op de nieuwe automarkten een perfect entreemodel vormt en op bestaande markten inspeelt op de vraag naar auto’s met een laag brandstofverbruik en een lage CO2-uitstoot. Met een lengte van 3,71 meter is de Mirage bijzonder wendbaar, terwijl hij niettemin een ruim en comfortabel interieur biedt met plaats voor vijf personen.
Het brandstofverbruik is indrukwekkend laag; volgens de Japanse normen haalt de Mirage dertig kilometer op elke liter benzine. Die gunstige waarden worden bereikt door een reeks van maatregelen, waaronder gewichtsbesparing op vrijwel alle onderdelen van de auto, reductie van rolweerstand door verbeteringen aan zowel de motor, de aandrijflijn, de wielen en de banden en de vormgeving van de carrosserie, waardoor de luchtweerstand afnam. De nieuwe Mitsubishi Mirage beleeft zijn verkoopprimeur in Thailand, maart volgend jaar.

Specificaties Mitsubishi Mirage (Japanse versie)
Lengte x breedte x hoogte (mm)  3710 x 1665 x 1490
Aantal inzittenden: 5
Motor: 1,0 liter driecilinder MIVEC met Auto Stop&Go (AS&G)
Transmissie: CVT
Gemiddeld brandstofverbruik: 1 op 30
Aandrijving: voorwielen
Bandenmaat:165/65 SR14

Mitsubishi Concept PX-MiEV II
Voor wat betreft elektrische aandrijving van auto’s heeft MMC zijn aandacht altijd gericht op de compacte klasse, in de Japan de Minicar genaamd. MMX was de eerste grote autobouwer die een in grote aantallen geproduceerde elektrische auto op de markt bracht: de i-MiEV van 2009. In december presenteert Mitsubishi de tweede, in grote aantallen gebouwde elektrische auto: de MINICAB-MiEV lichte bestelwagen. Auto’s als deze zijn erg populair in stedelijke gebieden als zogenaamde city-commuters: voertuigen waarmee kleine aantallen mensen of goederen worden vervoerd over korte afstanden.

Maar aan die beperkte gebruiksmogelijkheden van elektrisch aangedreven voertuigen komt wat Mitsubishi betreft spoedig een eind.  Met de  Concept PX-MiEV II presenteert Mitsubishi een middelgrote, plug-in hybride (PHEV), die het rijden van langere afstanden mogelijk maakt, zoals we dat gewend zijn van grotere auto’s. De   Mitsubishi Concept PX-MiEV II heeft een state-of-the-art aandrijflijn die gebruik maakt van Mitsubishi’s bestaande EV (Electric Vehicle)-technologie, waardoor zijn prestaties zowel milieuvriendelijk als in opvallende stilte tot stand komen. Die techniek wordt verpakt in een SUV-concept, dat comfort garandeert en het rijden van grotere afstanden mogelijk maakt. De Mitsubishi Concept PX-MiEV II zet, met zijn milieuvriendelijke karakter en gunstige verbruikscijfers, daardoor het begrip SUV in een heel ander daglicht. Met de Concept PX-MiEV II laat Mitsubishi zien dat auto’s in deze klasse wel degelijk vriendelijk voor de leefomgeving kunnen zijn.

Het unieke plug-in systeem van Mitsubishi combineert de bestaande EV-technologie van de i-MiEV met de modernste techniek op het gebied van verbrandingsmotoren. Dat garandeert lage verbruikscijfers en een geringe CO2-uitstoot. In gecombineerd gebruik haalt de Concept PX-MiEV II daardoor 60 kilometer op een liter. Dat is niet alleen goed nieuws voor het milieu, maar ook voor de actieradius. Die beslaat bij de Concept PX-MiEV II meer dan 800 kilometer.

Het plug-in hybride systeem van Mitsubishi maakt gebruik van speciale batterijen met een indrukwekkende capaciteit, die de auto in staat stellen om een afstand van maar liefst vijftig kilometer volledig elektrisch te overbruggen. Dat betekent dat een groot aantal gebruikers hun woon-werkverkeer geheel elektrisch en daarmee CO2-vrij zouden kunnen afleggen. Afhankelijk van het elektriciteitsverbruik en de resterende accu-inhoud zal het systeem de benzinemotor starten als dat nodig is om de accu’s weer op te laden en/of te blijven rijden. De benzinemotor kan immers zowel als generator dienen als voor de aandrijving worden gebruikt. Met een druk op de knop kan de bestuurder beslissen om volledig elektrisch te rijden, wanneer dat nodig is. ’s Morgens in alle vroegte doodstil de straat uit zonder de buren te storen of bijvoorbeeld geheel emissievrij en geruisloos door een natuurgebied rijden. Maar de bestuurder kan ook bewust de benzinemotor inschakelen om tijdens het rijden de accu’s op te laden.
Een speciaal stopcontact maakt het mogelijk om de elektriciteit van de auto te gebruiken op bijvoorbeeld de camping of bij andere outdoor-activiteiten. De stekkerverbinding voor opladen thuis kent twee richtingen; dat maakt het mogelijk dat er thuis gebruikt worden gemaakt van de elektriciteit in de auto (vehicle-to-home).

Een andere opmerkelijke voorziening aan de Mitsubishi Concept PX-MiEV II is zijn aandrijflijn, die gebruik maakt van een nieuw ontwikkeld vierwielaandrijvingsysteem, waaraan tevens Mitsubishi’s S-AWC (Super-All Wheel Control) is toegevoegd, een tractiecontrolesysteem. Gebaseerd op de 4WD-technologie zoals ontwikkeld voor (en toegepast in) de Lancer Evolution X-modellen levert S-AWC puur rijplezier op, in combinatie met optimale manoeuvreerruimte, rijstabiliteit en actieve veiligheid.  Omdat de altijd beschikbare trekkracht van de elektromotor kan worden toegevoegd aan die van de benzinemotor, presteert de Concept PX-MiEV II alsof hij voorzien is van een 3,0 liter V6 benzinemotor. De Mitsubishi Concept PX-MiEV II geeft het begrip SUV op deze manier een nieuwe, opvallend groene dimensie, met zijn combinatie van kracht, gebruiksmogelijkheden en tegelijkertijd gunstige verbruikswaarden.

Specificaties Mitsubishi Concept PX-MiEV II
Lengte x breedte x hoogte (mm)  4660 x 1830 x 1680
Aantal inzittenden: 5
Motoren: 2,0 liter viercilinder MIVEC en twee elektromotoren
Vermogen: 70 kW (benzinemotor) en 2 x 60 kW (elektromotoren)
Totaal vermogen: 190 kW
Actieradius volledig elektrisch  > 50 km
Actieradius gecombineerd  > 800 km
Gemiddeld brandstofverbruik: 1 op 60
Aandrijving: 4WD met S-AWC
Bandenmaat: 235/55 R18

Mitsubishi Motors modellen op de Persdag (30 november) ( Totaal aantal auto’s: 12)
Model – Aantal – Opmerkingen

  • Mirage – 2 – Wereldprimeur
  • Mitsubishi Concept PX-MiEV II –  1 –  Wereldprimeur
  • i-MiEV   4  – 1x model Japanse markt, 1 x model VS-markt 1x model Europese markt
  • MINICAB-MiEV – 2
  • RVR –  1 –  Aangedreven door nieuwe MIVEC-motor met Auto Stop&Go (AS&G). Heet in Europa ASX.
  • Delica D:5 – 1 –  Aangedreven door nieuwe MIVEC-motor  met Auto Stop&Go (AS&G)
  • Pajero – 1 – Aangedreven door nieuwe MMC ‘clean diesel’

Mitsubishi Motors modellen na de Persdag (Totaal aantal auto’s: 15)
Model – Aantal – Opmerkingen

  • Mirage – 2 – Wereldprimeur
  • Mitsubishi Concept
  • PX-MiEV II – 1 – Wereldprimeur
  • i-MiEV – 2
  • MINICAB-MiEV – 2
  • RVR – 1 – Aangedreven door nieuwe MIVEC-motor met Auto Stop&Go (AS&G). Heet in Europa ASX.
  • Galant Fortis – 1 – Voor de Japanse markt. Aangedreven door nieuwe MIVEC-motor met Auto Stop&Go (AS&G). Heet in Europa Lancer.
  • Delica D:5 – 2 – Aangedreven door nieuwe MIVEC-motor  met Auto Stop&Go (AS&G)
  • Pajero – 1 – Aangedreven door nieuwe MMC ‘clean diesel’
  • Outlander – 1
  • Delicia D:2 – 1
  • Delica D:3 – 1

Mitsubishi Motor Sales Nederland B.V., Tamara Oostveen , PR & CRM Officer
Bovenkerkerweg 6-8, 1185 XE Amstelveen Telefoon: 020-4056 845
www.mitsubishi-motors.nl