Mitsubishi Motors zet stijgende lijn door met 18% verkoopgroei in 2018
Sterke groei op alle continentenMitsubishi Motors Corporation (MMC) maakt de positieve verkoopresultaten van kalenderjaar 2018 bekend. De wereldwijde afzet nam met 18% toe tot 1.218.897 voertuigen. De groeipercentages in binnen- en buitenland bewijzen dat de onderneming nog steeds de wind in de zeilen heeft sinds de start van het ‘V-shape’ herstelplan.
Mede dankzij de nieuwe Mitsubishi Eclipse Cross en de vernieuwde Mitsubishi Outlander PHEV groeide de verkoop in Japan van 91.630 tot 104.611 voertuigen, ofwel een stijging van 14% ten opzichte van 2017. Buiten Japan werden 1.114.286 modellen verkocht, goed voor een toename van 175.452 voertuigen (+19%).
Mitsubishi Motors liet een sterke groei noteren in de Verenigde Staten, waar 118.075 voertuigen (+14%) verkocht werden, en in West-Europa waar de verkoop met 19% toenam tot 178.414 voertuigen. Opvallend was de verkoop in Frankrijk, die met 64% groeide tot 7.303 eenheden.
De hoogste groeicijfers werden genoteerd in Oost-Europa, waar de autoverkoop in kalenderjaar 2018 met 79% toenam, vooral dankzij de stevige groei in Rusland. Daar steeg de verkoop met maar liefst 87% tot 45.891 voertuigen.
In de ASEAN-regio werd een groei van 35% gerealiseerd, uitkomend op een totaal van 322.284 verkochte modellen in 2018. Indonesië was de belangrijkste aanjager van het succes. De afzet groeide daar met 84% tot 146.805 voertuigen, vooral door de nieuwe XPANDER die sinds 2017 in een nieuwe productiefaciliteit in Indonesië gebouwd wordt. Dankzij twee zeer sterke jaren is de afzet van Mitsubishi Motors in Indonesië met 118% toegenomen sinds 2017.
Verder werd ook in Thailand uitstekende resultaten geboekt, met een verkooptoename van 21% tot 84.560 voertuigen, evenals in Vietnam (+60% tot 10.969 auto’s) en Maleisië (+32% tot 9.261 auto’s).
Trevor Mann, chief operating officer bij Mitsubishi Motors, zegt: “De uitstekende resultaten van 2018 zijn het bewijs dat het Drive For Growth-plan voor het duurzame herstel van Mitsubishi Motors succesvol uitpakt. We blijven buitengewoon sterk in de ASEAN-regio, maar zien ook bevredigende groeiontwikkelingen in andere belangrijke regio’s, te danken aan de verkoopstart van nieuwe modellen en ons SUV- en EV-aanbod dat steeds relevanter en aantrekkelijker wordt.”