Veelzijdige full-hybrid Mitsubishi Grandis biedt comfort, krachtige prestaties en is zuinig
SUV voor jonge gezinnen biedt veiligheid, ruimte en geavanceerde technologie
Mitsubishi Motors introduceert de volledig nieuwe Grandis. Deze compacte SUV is speciaal ontwikkeld voor het grootste en meest concurrerende segment van Europa. Het ontwerp van de Mitsubishi Grandis is krachtig en de auto is voorzien van een geavanceerde full-hybrid aandrijflijn en slimme connectiviteit, afgestemd op de behoeften van de moderne bestuurder.
De Grandis combineert het kenmerkende design-DNA van Mitsubishi met een full-hybrid aandrijflijn, de nieuwste Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) en on-demand connectiviteit via Google Built-in. De modelnaam Grandis – afgeleid van het Latijnse woord voor ‘groot en indrukwekkend’ – is afkomstig van Mitsubishi’s MPV uit de jaren 2004-2011. Deze nieuwe interpretatie geeft weer een eigentijdse invulling aan die naam, met een ruim en doordacht interieur, gericht op dagelijks gebruik en jonge gezinnen. De productie van de nieuwe Grandis is in oktober 2025 van start gegaan in Valladolid (Spanje). Het nieuwe model maakt deel uit van het vernieuwde modellengamma van Mitsubishi, met als vlaggenschip de Outlander Plug-in Hybrid.
Hybride aandrijflijn in het hart van het model
Elke nieuwe Grandis is voorzien van een full-hybrid 1,8-liter aandrijflijn met een sequentiële achttrapsautomaat voor krachtige prestaties, een vlotte acceleratie, minder CO₂-uitstoot en een gunstig verbruik.
Ruimte, technologie en een aantrekkelijk garantieaanbod
“Het C-SUV-segment is het grootste segment van de Europese automarkt. Met de nieuwe Grandis vergroten we onze dekking in dit segment aanzienlijk”, aldus Frank Krol, President & CEO van Mitsubishi Motors Europe. “De Grandis is bij uitstek geschikt voor gezinnen en biedt veel ruimte, veelzijdigheid, moderne technologie als Google Built-in en de nieuwste ADAS-systemen. En dat alles ondersteund door de verlengde garantie van acht jaar.”
Stijlvol en doordacht interieur
Het interieur van de nieuwe Mitsubishi Grandis combineert praktisch gebruiksgemak met verfijnde afwerking. Zorgvuldig gekozen materialen, rustgevende kleurstellingen en verfijnde details zorgen voor een ruim en sereen interieur. Het elektrochromatische glazen dak laat veel licht toe in het interieur zonder dat dat de rustige sfeer verstoort.
De nieuwe Grandis is voorzien van Google Built-in en voor een rijke audioweergave is een Harman Kardon® Premium Audio-systeem beschikbaar. Met de Mitsubishi Motors-app zijn op afstand diverse voertuigfuncties te bedienen en voertuiginformatie te raadplegen.
Uitgebreide ADAS-veiligheidssystemen
De Mitsubishi Grandis is standaard voorzien van geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) die de veiligheid en het rijcomfort verhogen. Zo ondersteunt het MI-PILOT-systeem de bestuurder bij het rijden op de snelweg en vermindert het daarmee de vermoeidheid bij langere ritten. Rear Automatic Emergency Braking herkent obstakels bij het manoeuvreren in krappe situaties in stedelijke omgevingen. Deze systemen maken gebruik van de nieuwste sensortechnologie en zijn ontworpen om de bestuurder te ondersteunen zonder het rijplezier te verminderen.
Acht jaar garantie standaard bij Mitsubishi
Mitsubishi Motors levert de nieuwe Grandis met zijn uitgebreide garantie van acht jaar of 160.000 kilometer (wat het eerst wordt bereikt). Deze garantie bestaat uit de standaard vijfjarige fabrieksgarantie, uitgebreid met een voorwaardelijke dekking van drie extra jaren. Deze verlengde garantie is een belangrijk onderdeel van de merkwaarden van Mitsubishi Motors. Het onderstreept de betrouwbaarheid van de Grandis en benadrukt de ambitie om zich te onderscheiden in een concurrerende markt.
Ontworpen voor jonge gezinnen
“De Grandis is ontwikkeld met jonge gezinnen in gedachten – klanten die veiligheid, ruimte en flexibiliteit belangrijk vinden”, aldus Ryosuke Matsuoka, Head of Design bij Mitsubishi Motors Europe. “Maar minstens zo belangrijk was de dynamiek en moderniteit die passen bij de geavanceerde technologie in dit model. Het ontwerpteam in Duitsland kreeg de opdracht een vormtaal te creëren die vertrouwen, veiligheid en kracht uitstraalt, met een markante voor- en achterzijde en een compact silhouet dat ruimte biedt. Ons leidende principe daarbij was ‘Dynamic Versatility’: de balans tussen gebruiksgemak en expressief design, die de identiteit van Mitsubishi Motors kenmerkt.”
Krachtige uitstraling
Dankzij zijn dynamische proporties oogt de Grandis zowel sportief als uitgebalanceerd. Met zijn lengte van 4.413 mm, breedte van 2.003 mm en hoogte van 1.575 mm biedt de Grandis de ruimte en functionaliteit waar dit segment om vraagt.
Dynamic Versatility
Het ontwerp is gebaseerd op het ‘Dynamic Versatility’-principe van Mitsubishi. De Grandis heeft een vernieuwde versie van het kenmerkende Dynamic Shield-front. Dat zorgt voor een opvallend en stijlvol aanzicht met full-LED-koplampen. Het Sculptural Hexagon-design van de achterzijde maakt de Grandis direct herkenbaar als Mitsubishi. Het Hexaguard Horizon-ontwerp met horizontaal geplaatste LED-achterlichten geeft de auto een stabiele uitstraling.
Het geprofileerde zijaanzicht versterkt de sportieve uitstraling van de Grandis. Hij is er met diverse lichtmetalen velgen: 17″ Flex, 18″ en 19″ Diamond-Cut – alle velgen accentueren het dynamische karakter van de Grandis.
Personalisatie en kleurgebruik
Met elke kleur uit het kleurenpalet voor de Grandis – Steel Grey, Crystal White, Royal Blue, Sunrise Red en Onyx Black, alle metallic – komt het design maximaal tot zijn recht. De afwerkingsdetails van de carrosserie zijn eveneens zorgvuldig uitgevoerd.
Alle versies zijn voorzien van een in Glossy Black en Satin Chrome afgewerkte grille en dito accenten. De INTENSE is uitgerust met zwarte spatbordaccenten en sierlijsten, met een generfd zilverkleurige skidplate en glanzend zwarte bumpers. De INTENSE+, FIRST EDITION en INSTYLE combineren accenten in Glossy Black en Satin Chrome voor de spatborden en sierlijsten.
Interieur: functioneel, ruim en stijlvol
Het interieur van de Grandis is eigentijds en ruim, met de focus op gebruiksgemak en hoogwaardige afwerking. Afhankelijk van de uitvoering zijn de stoelen voorzien van stoelverwarming en bekleed met zorgvuldig gekozen stoffen. Daarmee biedt het interieur comfort en stijl op maat van de bestuurder.
Elektrochromatisch panoramadak met slimme technologie
Het volledig elektrochromatische panoramadak geeft het interieur een open karakter. De inzittenden kunnen met één druk op de knop de lichtinval regelen. Tussen de lagen van gelaagd glas bevindt zich een elektrochrome film en transparante geleidende lagen. Bij stroomtoevoer veranderen de ionen in de film van positie, wat de transparantie van het glas wijzigt. Dit verhoogt niet alleen de aantrekkelijkheid van het interieur, maar reduceert ook lichtschittering en hitte – ook dat komt het comfort en de energie-efficiëntie ten goede.
Veelzijdigheid achterin
Ook achterin biedt de Grandis maximale flexibiliteit. De achterbank kan tot 160 mm in lengterichting worden verschoven, zodat de klant kan kiezen voor meer bagageruimte of juist extra beenruimte – afhankelijk van de situatie. Met de achterbank helemaal naar voren geschoven en in combinatie met de bergruimte onder de vloer bedraagt de totale bagageruimte tot 624 liter. Met de achterbank ingeklapt bedraagt de maximale laadcapaciteit 1.582 liter – meer dan voldoende voor een weekend samen weg.
Toegang tot de bagageruimte is eenvoudig. Bij versies met elektrisch bedienbare achterklep kan die op vier manieren worden geopend: met de knop links van het stuur, met een voetbeweging bij de sensor, via de knop op de achterklep en via de knop op de sleutel.
Full-hybrid: tot 80% elektrisch rijden in de stad
De nieuwe Mitsubishi Grandis is ontwikkeld met de Europese markt als uitgangspunt. De full-hybrid aandrijflijn (HEV) biedt een optimale balans tussen prestaties, efficiëntie en gebruiksgemak. De geëlektrificeerde aandrijftechniek voelt intuïtief en direct aan.
De Grandis heeft een gecombineerd vermogen van 158 pk (116 kW). De aandrijflijn bestaat uit de volgende hoofdcomponenten: een 1,8-liter viercilinder benzinemotor zonder turbo (109 pk/80 kW), een 49 pk (36 kW) sterke elektromotor, een 20 pk (15 kW) ondersteunende elektromotor, een lithium-ionbatterij van 1,4 kWh voor de aandrijving, een elektronisch regelsysteem en een slimme sequentiële achttrapstransmissie met diverse rijmodi.
De aandrijflijn is van een nieuwe generatie hybridetechnologie. De verbrandingsmotor behaalt een uitzonderlijk hoog thermisch rendement van 41 procent en is gecombineerd met de grootste batterijcapaciteit in het HEV-segment. Dankzij deze opzet kan tot 80 procent van de ritten in de stad volledig elektrisch worden afgelegd. Dit verlaagt het geluidsniveau en de uitstoot aanzienlijk én verhoogt het rijcomfort.
In vergelijking met conventionele benzinemotoren is de Grandis in stadsverkeer tot 30 procent efficiënter – in druk stop-startverkeer zelfs tot 40 procent. Door slimme energieterugwinning tijdens gas los en remmen slaat het systeem kinetische energie voor later gebruik op in de hoogspanningsbatterij. In de praktijk komt de Grandis twee keer zo ver met elektrische aandrijving in stadsverkeer als zijn concurrenten, en laat hij de laagste CO₂-uitstoot in zijn klasse noteren. Daarmee voldoet de nieuwe Mitsubishi Grandis aan de eisen van moderne, efficiënte en schone mobiliteit.
Intelligent energiemanagement en E-Save-functie
De hybride aandrijving schakelt automatisch tussen verschillende rijmodi, aangestuurd door het Hybrid Power-Split Management System. De overgang tussen de modi is onmerkbaar voor de inzittenden, maar zij kunnen het energieverloop volgen via een widget in het instrumentencluster. Deze widget is toegankelijk via de up-/down-schakelaars op het stuurwiel.
De bestuurder kan handmatig de E-Save-modus inschakelen. Daarmee blijft de batterij opgeladen tot minimaal 40 procent van de capaciteit, zodat altijd voldoende elektrische energie beschikbaar is – voor de volgende rit – ongeacht of volledig elektrisch of hybride wordt gereden.
Zelfs bij hogere snelheid is de Grandis efficiënt: elektrisch rijden is mogelijk tot 70 km/u. De hybride aandrijving levert bovendien overtuigende prestaties, met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in circa 9,1 seconden, mede dankzij het lage gewicht van de Grandis: een ledig gewicht van slechts 1.365 kg.
Volgens de WLTP-test verbruikt de full-hybrid Grandis slechts 4,3 tot 4,4 liter per 100 km, met een CO₂-uitstoot tussen 98 en 101 g/km.
Nieuw platform en slim onderstel
De Grandis is gebouwd op het CMF-B-platform van de Aliantie Renault-Nissan-Mitsubishi: een modulaire architectuur die dynamisch rijgedrag mogelijk maakt. Aan de voorzijde zorgt een pseudo MacPherson-veerpotenconstructie voor directe stuurrespons en stabiel rijgedrag. De achterwielen zijn bevestigd aan een semi-starre torsieas met geïntegreerde schokdempers – compact en comfortabel. Deze combinatie zorgt ervoor dat de Grandis zich soepel gedraagt op oneffen wegen, stabiel blijft in bochten en comfortabel rijdt over langere afstanden. De afstemming is gericht op dagelijks gebruiksgemak, zonder in te leveren op de wendbaarheid die hoort bij een compacte SUV.
Vier rijmodi voor persoonlijke afstemming
Bestuurders kunnen het rijgedrag van de Grandis naar hun wensen afstemmen met het Drive Mode-systeem. Via het scherm van de Smartphone link Display Audio (SDA) is uit vier rijmodi te kiezen:
- PERSO: volledig gepersonaliseerde instellingen
- ECO: maximale efficiëntie en minimale uitstoot
- COMFORT: optimale balans tussen prestaties en comfort
- SPORT: meer rijplezier, wendbaarheid en directe respons
Digitalisering
Digitalisering is volledig geïntegreerd in de Mitsubishi Grandis. Dankzij de naadloze koppeling van technologie met voertuigfuncties wordt de Grandis geïntegreerd in het dagelijks leven. Met Google Built-in zijn Google Maps, Google Assistant en Google Play standaard geïntegreerd. Via de Mitsubishi Motors-app is ook op afstand toegang tot voertuigfuncties mogelijk. Over-the-air updates houden het systeem actueel en zorgen ervoor dat functionaliteiten zich blijven ontwikkelen. De Grandis is daarmee niet alleen klaar voor de toekomst – hij loopt erop vooruit.
Centraal display en digitale cockpit
Het 10,4″ infotainmentscherm vormt het hart van de digitale beleving aan boord. Het staande display toont de informatie haarscherp. De navigatiebalk bovenin maakt het eenvoudig om functies te openen en door menu’s te bladeren.
Afhankelijk van de uitvoering wordt het centrale scherm aangevuld met een 7″ digitaal instrumentenpaneel of een volledig digitaal 10″ Digital Driver Display. Beide geven essentiële informatie duidelijk weer binnen het gezichtsveld van de bestuurder, waardoor afleiding tot een minimum wordt beperkt.
Google Built-in en draadloze connectiviteit
Dankzij Google Built-in zijn de populairste Google-diensten direct beschikbaar:
- Google Maps voor navigatie, met nuttige plaatsen (POI), actuele verkeersinformatie en real-time kaarten
- Google Play, de appstore met meer dan honderd apps, waaronder muziek, games en videostreaming
- Google Assistant met spraakbesturing in natuurlijke taal voor bediening van navigatie-, media-, telefonie- en voertuigfuncties
Na inloggen met een Google-account wordt de auto automatisch toegevoegd als apparaat. Hierdoor worden gegevens zoals recente zoekopdrachten en favoriete bestemmingen gesynchroniseerd.
Voor wie liever zijn smartphone gebruikt, biedt de Grandis ook draadloze integratie met Apple CarPlay en Android Auto, inclusief toegang tot Siri of Google-spraakbediening. Smartphones kunnen draadloos worden opgeladen met maximaal 15 watt, of aangesloten via een van de aanwezige USB-C-poorten.
Harman Kardon® Premium Audio: meeslepende luisterervaring
Het Harman Kardon® Premium Audio-systeem transformeert het interieur in een akoestische ruimte op maat. Met 410 watt vermogen en een zorgvuldig afgestemd tienkanaals audiosysteem wordt elk geluid rijk en helder weergegeven. De achtkanaals DSP digitale versterker, aangevuld met twee kanalen vanuit het infotainmentsysteem, zorgt voor een perfect klankbeeld.
De luidsprekers zijn strategisch geplaatst:
- twee 25 mm tweeters aan weerszijden van het dashboard
- dubbele spoel 150 mm woofers in de voorportieren
- 140 mm woofers met 25 mm tweeters in de achterportieren
- een 150 x 224 mm dubbele spoel subwoofer in de bagageruimte
Geavanceerde audiotechnologie tilt de luisterervaring naar een nóg hoger niveau. Virtual Centre Technology creëert een uitgebalanceerd stereobeeld voor alle inzittenden. Quantum Logic Surround maakt gebruik van algoritmes voor een surroundsound die per zitplaats wordt afgestemd. Vehicle Speed Compensation past automatisch het volume en de equalizer aan op basis van de rijsnelheid, voor een consistente geluidskwaliteit.
Er zijn vijf luistermodi beschikbaar, afgestemd op stemming of content:
- STUDIO: referentiekwaliteit en maximale detaillering
- LOUNGE: verbeterde spraakweergave voor podcasts en audioboeken
- CONCERT: levendige live-ervaring
- CLUB: krachtige bassen en rijke dynamiek
- IMMERSION: diepe, gelaagde surroundbeleving
Over-the-air updates: automatisch up-to-date
Updates voor de firmware worden rechtstreeks naar de Grandis verzonden. Deze over-the-air updates bevatten verbeteringen, bugfixes en nieuwe functies. De bestuurder hoeft deze slechts te accepteren via het infotainmentscherm en de instructies op te volgen – een bezoek aan de dealer is niet meer nodig. De updates zijn kosteloos en zorgen ervoor dat het systeem up-to-date blijft.
Veiligheid als uitgangspunt
De volledig nieuwe Mitsubishi Grandis is gebouwd met veiligheid als uitgangspunt. Zowel op het gebied van passieve bescherming als met een uitgebreide reeks geavanceerde rijhulpsystemen biedt de SUV volledige gemoedsrust voor bestuurder en passagiers.
Passieve veiligheid vanaf de basis
De basis voor de veiligheid wordt gelegd met de extra versterkte carrosserie. Die bestaat uit een mix van hoogwaardig staal en is ontworpen om krachten bij een aanrijding op te vangen en af te leiden, met behoud van de structuur rond het interieur. Deze constructie wordt aangevuld met diverse passieve veiligheidssystemen, waaronder:
- een efficiënte bestuurdersairbag met actieve ontluchting
- een enkelvoudige passagiersairbag
- zij-airbags met bescherming van de borstkas
- gordijnairbags over de gehele lengte, voor- en achterin
Verder zijn er gordelspanners met spankrachtbegrenzers op de voorstoelen én de buitenste zitplaatsen achter. Anti-whiplash hoofdsteunen op beide zitrijen bieden extra bescherming bij een aanrijding van achter.
Veiligheid voor kinderen en voetgangers
Ook aan kindveiligheid is gedacht. ISOFIX-bevestigingspunten zijn aanwezig op beide buitenste zitplaatsen achter en – indien uitgerust met stoelverwarming – ook op de voorpassagiersstoel. In totaal zijn er drie universeel goedgekeurde locaties voor kinderzitjes. De voorpassagiersairbag is handmatig uitschakelbaar, zodat achterwaarts gerichte kinderzitjes veilig voorin kunnen worden geplaatst.
Voor voetgangersbescherming is het front van de Grandis aangepast. Motorkap, bumper, koplampen en de onderrand van de voorruit zijn zo ontworpen dat de impact bij een aanrijding wordt beperkt – in lijn met Mitsubishi’s inzet voor bescherming van kwetsbare weggebruikers.
Actieve veiligheid met 360° ondersteuning
De Grandis helpt ook actief om ongelukken te voorkomen. Tot wel twintig Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) houden de omgeving van de auto constant in de gaten, ondersteund door twaalf ultrasone sensoren, vier camera’s en een radarsysteem aan de voorzijde. Dit biedt een volledig 360°-zicht rondom de auto.
De systemen zijn ontworpen om de bestuurder te ondersteunen, vermoeidheid te verminderen en de veiligheid te verhogen – zonder de rijervaring te verstoren. Centraal staat MI-PILOT, het semi-autonome rijsysteem van Mitsubishi. Het combineert Adaptive Cruise Control met Stop & Go en Lane Centering Assist. Zo houdt de Grandis automatisch afstand, volgt het verkeer en blijft het voertuig netjes in het midden van de rijstrook – zelfs in fileverkeer.
Slimme assistentie in kritieke situaties
- Forward Collision Mitigation (FCM) remt automatisch bij een dreigende frontale botsing
- Emergency Lane Keeping Assist (ELKA) stuurt bij wanneer onbedoeld de rijstrook wordt verlaten
- Driver Attention Monitoring (DAM) bewaakt de alertheid van de bestuurder en geeft waarschuwingen bij vermoeidheid of afleiding
Zicht en manoeuvreren met vertrouwen
Om de bestuurder te helpen bij het waarnemen van verkeer en obstakels is de Grandis uitgerust met:
- Blind Spot Warning (BSW): waarschuwt voor voertuigen in de dode hoek
- Rear Cross Traffic Alert (RCTA): waarschuwt bij kruisend verkeer tijdens achteruitrijden
- Rear Automatic Emergency Braking (Rear AEB): remt automatisch bij obstakels tijdens achteruitrijden
- Around View Monitor (AVM): creëert een 360° bovenaanzicht op het centrale display
- Park Assist: neemt het sturen volledig over bij fileparkeren of haaks inparkeren
Ook snelheidsbewaking is geïntegreerd:
- Intelligent Speed Assistance (ISA) toont de geldende snelheidslimiet en geeft een melding bij overschrijding
- Lane Departure Warning (LDW) en Lane Keeping Assist (LKA) zorgen samen ervoor dat de Grandis binnen zijn rijstrook blijft
- Automatic High Beam (AHB) schakelt automatisch tussen groot- en dimlicht om verblinding van tegenliggers te voorkomen
Extra gemak tijdens het rijden en stilstaan
De Grandis is verder uitgerust met:
- Cruise Control met snelheidsbegrenzer, waarmee de snelheid nauwkeurig kan worden ingesteld
- Distance Warning, dat de bestuurder helpt veilige afstand te bewaren in druk verkeer
- Occupant Safe Exit Assist (OSEA), dat de inzittenden waarschuwt voor naderend verkeer bij het openen van de portieren
Via het SDA-display zijn alle ADAS-instellingen eenvoudig naar wens aan te passen. En als er toch iets gebeurt, is hulp altijd nabij dankzij het eCall-systeem, waarmee in noodgevallen direct contact wordt gelegd met hulpdiensten.
Mitsubishi Service Commitment
Net als alle modellen die Mitsubishi in Europa verkoopt, wordt de nieuwe Grandis geleverd met het Mitsubishi Service Commitment. Dit uitgebreide service- en garantiepakket biedt langdurige bescherming en vertrouwen, en bestaat uit:
- 8 jaar garantie: bestaande uit 5 jaar/100.000 km fabrieksgarantie plus 3 jaar garantie, waarmee de dekking uitkomt op 8 jaar/160.000 km (wat het eerst wordt bereikt)
- 12 jaar carrosseriegarantie tegen doorroesten
- 8 jaar/160.000 km garantie op de tractiebatterij
- Levenslange pechhulp via het Mitsubishi Assistance Package, zolang de Mitsubishi in onderhoud blijft bij de officiële dealer