Amstelveen, 3 april 2019

‘Maak deel uit van het energiesysteem’

Mitsubishi Motors DENDO DRIVE HOUSE

Geheel in lijn met substantiële veranderingen in de automobielindustrie zet Mitsubishi Motors Corporation (MMC) een volgende stap in de strategie voor elektromobiliteit.

Na de lancering van bi-directionele laadoplossingen voor de Mitsubishi i-MiEV en Outlander PHEV (en meer modellen die volgen), de infrastructuur (o.a. V2X-laders) en dealerbedrijven in Japan (DENDO DRIVE STATIONS) introduceert MMC nu het DENDO DRIVE HOUSE voor thuisgebruik. Met dit totaalpakket dat later dit boekjaar* op de markt komt, worden de auto, het huis en het elektriciteitsnet met elkaar verbonden ten behoeve van een slim ecosysteem.

In het kader van klimaatverandering, klanttevredenheid en onvoorspelbare energiebeprijzing vinden grote verschuivingen plaats in de auto-industrie. Om voortgang te blijven maken, ziet MMC zich genoodzaakt zich opnieuw uit te vinden en een revolutie op het gebied van technologie, denkwijze en bedrijfsmodellen teweeg te brengen. Geëlektrificeerde voertuigen zijn slechts het topje van de ijsberg.

MMC is zeer ambitieus, maar met het verschil dat:

  • het bedrijf in 1966 al startte met de ontwikkeling van elektrische aandrijving, waardoor huidige ontwikkelingen voor MMC vanzelfsprekender zijn dan voor andere fabrikanten.
  • het zijn eigen koers vaart en zich niet laat leiden door trends, zoals bewezen met lancering van de gedurfde i-MiEV in 2009 – de eerste in serie geproduceerde, volledig elektrische auto – en de Outlander PHEV in 2013 – de eerste plug-in hybride SUV die is uitgegroeid tot wereldwijde marktleider.
  • het toekomstige productaanbod geëlektrificeerde aandrijflijnen zal bevatten die toegesneden zijn op verschillende segmenten.
  • MMC ervan overtuigd is dat een elektrische auto deel uitmaakt van toekomstige energie-ecosystemen.

Ecosysteem

Het DENDO DRIVE HOUSE (DDH)**, dat begin maart 2019 onthuld werd op de Autosalon van Genève, is een slim ecosysteem voor thuis. Hiermee kan energie worden opgewekt, opgeslagen en gebruikt voor huishoudelijk gebruik en het opladen van de autobatterij, waardoor de auto deel uitmaakt van het energiesysteem.

Het DDH dat in fiscaal jaar 2019* in Japan en Europa op de markt komt, profiteert van de praktijkervaring verzameld door 190.000 Outlander PHEV-rijders en allerlei projecten op het gebied van bi-directioneel laden (V2G, V2X). Daarmee bekleedt MMC een unieke positie in de auto-industrie.

Het DDH is een systeem van Mitsubishi Motors. Het bestaat uit een bi-directionele lader, zonnepanelen, een thuisaccu en een Home Energy Management System (HEMS) en maakt gebruik van de bi-directionele laadmogelijkheid van de Outlander PHEV. Het DDH is ontwikkeld voor thuisgebruik, maar kan bijvoorbeeld ook worden toegepast op kantoorpanden.

Het DDH wordt aangeboden als totaalpakket bij de Mitsubishi-dealers, zodat het voor de klant eenvoudiger is om de benodigde onderdelen aan te schaffen. Met behulp van de bi-directionele lader kan de batterij van de (PH)EV thuis worden opgeladen met zelf opgewekte zonne-energie, maar ook vanuit de autobatterij worden teruggeleverd voor huishoudelijk gebruik.

Hiermee kunnen gebruikers kosten besparen door overdag de batterij van de auto en de thuisbatterij op te laden met zonnestroom, en ’s avonds met behulp van de bi-directionele lader de stroom van de autobatterij te gebruiken voor huishoudelijk gebruik.

Tevens draagt de klant bij aan het terugdringen van broeikasgassen door zonne-energie te gebruiken voor huishoudelijke apparaten en autoritjes.

* Fiscaal jaar 2019 loopt van 1 april 2019 tot 31 maart 2020.
** In bepaalde landen en regio’s wordt de installatie en het onderhoud uitbesteed.