Europese verkoop Mitsubishi Motors +19% in 2018
165.259 verkochte voertuigen in afgelopen twaalf maandenDaags na de bekendmaking van de nieuwe Sales & Marketing-organisatie in Europa blikt Mitsubishi Motors Europe (MME) terug op een succesvol verkoopjaar. In 2018 werden in totaal *165.259 voertuigen verkocht. Dat is een stijging van **19 procent ten opzichte van 2017, toen 139.365 modellen werden verkocht.
In de meeste landen in de zogeheten MME33-regio werden stevige groeicijfers genoteerd, met een opmerkelijke stijging in landen als Frankrijk, Polen, Zwitserland, Nederland en Italië in de top 12 grootste markten voor MME.
1 | Duitsland | 52.196 voertuigen | +15% |
2 | Verenigd Koninkrijk | 30.952 voertuigen | +17% |
3 | Spanje | 13.461 voertuigen | +24% |
4 | Frankrijk | 7.303 voertuigen | +64% |
5 | Italië | 7.262 voertuigen | +41% |
6 | Nederland | 7.203 voertuigen | +43% |
7 | Polen | 5.894 voertuigen | +48% |
8 | Noorwegen | 5.513 voertuigen | – |
9 | Oostenrijk | 5.507 voertuigen | +14% |
10 | Zweden | 5.131 voertuigen | -4% |
11 | Zwitserland | 4.799 voertuigen | +46% |
12 | België | 3.531 voertuigen | +17% |
*MME-data, excl. Rusland en Oekraïne, incl. L200.
**Exclusief Turkije, Israël en Palestina die geen deel meer uitmaken van het MME-afzetgebied.
De groei van MME is een afspiegeling van de wereldwijde verkooptoename van Mitsubishi Motors Corporation (MMC) en mede te danken aan nieuwe modellen, de proactieve verkoop- en marketingstrategie en gezamenlijke inspanningen op lokaal distributieniveau. Dankzij de verkoopresultaten in 2018 worden de vijf grootste Europese markten weer voor het eerst sinds 2005 gevormd door de traditionele top-5 (Duitsland, het VK, Spanje, Frankrijk en Italië).
Het is bovendien voor het eerst sinds 2000 dat Mitsubishi Motors in Duitsland in een periode van twaalf maanden meer dan 50.000 voertuigen verkocht.
Focus op SUV en EV
Op productniveau bevestigen de 2018-resultaten opnieuw de strategie van Mitsubishi Motors, waarbij de befaamde expertise op het gebied van SUV’s en elektrificatie wordt gecombineerd.
Space Star | 36.031 eenheden | +19% |
ASX | 32.362 eenheden | -20% |
Eclipse Cross | 27.279 eenheden | 1e verkoopjaar |
Outlander PHEV | 24.415 eenheden | +27% |
L200 | 20.906 eenheden | -5,50% |
De Mitsubishi Outlander PHEV behoudt zijn rol als vlaggenschip. De vraag nam sterk toe na de lancering van de grondig vernieuwde versie tegen het einde van de zomer van 2018. Die liet met een CO2-uitstoot van slechts 46 g/km bovendien een indrukwekkend lage emissiewaarde noteren volgens de nieuwe WLTP-emissietest, terwijl veel concurrenten door de verplichting van WLTP zelfs van de markt werden gehaald.
Tevens stond de Eclipse Cross garant voor ruim 27.000 verkochte exemplaren sinds de Europese verkoopstart begin 2018. Ook de ASX is nog altijd een vaste waarde in het aanbod, met meer dan 30.000 verkochte eenheden. In het jaar dat zijn opvolger gepresenteerd werd, daalde de verkoop van de Mitsubishi L200 licht na twee opeenvolgende jaren van groei.
Verder levert de uiterst efficiënte Space Star met een CO2-uitstoot vanaf 103 g/km een belangrijke bijdrage aan de lage CAFE-waarde (Corporate Average Fuel Economy) van Mitsubishi Motors in Europa, samen met de Outlander PHEV en de i-MiEV. Vooral in Duitsland, waar bijna de helft van het volume verkocht werd.
Bernard Loire, President en CEO van MME in een reactie op de verkoopresultaten: “Onze verkoopgroei van 19% in 2018 bewijst het potentieel van ons merk in Europa. Ik wil onze klanten, dealers en distributeurs in Europa bedanken. Wij zijn ervan overtuigd dat we het succes kunnen voortzetten in de nabije toekomst.”
Loire vervolgt: “De vernieuwde Outlander PHEV (MY2019) heeft veel interesse gewekt en een significante verkoopgroei laten noteren. We zijn voornemens deze trend voort te zetten met de nieuwe Mitsubishi-modellen die de komende tijd zullen worden gelanceerd. Drie daarvan staan al in de rij, voordat nieuwe baanbrekende modellen geïntroduceerd zullen worden vanaf 2020.”
“Het is de missie van de nieuwe MME-organisatie om de inspanningen op alle niveaus van klantervaring te verwoorden en te traceren. MME is nu goed georganiseerd op het gebied van marketing, verkoop en aftersales, waarmee Mitsubishi Motors zijn positie in Europa verder verstevigt en bijdraagt aan de verdere groei van het merk wereldwijd”, besluit Loire.