Mitsubishi onthult nieuwe generatie Outlander
Elf jaar* nadat Mitsubishi Motors Corporation (MMC) de term “crossover” introduceerde, onthult MMC op de Autosalon van Genève de derde belichaming van dit populaire concept met de nieuwe generatie Outlander.
Nadat er sinds juni 2001 van de eerste twee generaties 950.000 stuks zijn verkocht (per december 2011 – incl. Airtrek/eerste generatie Outlander), is deze volledig nieuwe crossover ontworpen om met de tijd mee te gaan – een strategische en innovatieve premium auto met inhoud, ontwikkeld op een veelzijdig mondiaal platform. Met een evenwichtige balans tussen:
– Milieuvriendelijkheid
– Geavanceerde veiligheid
– Comfortabel rijden
– Slimme functionaliteit
– Meer gemak
Deze onthulling vormt het begin van een geheel nieuwe generatie mondiale producten van Mitsubishi Motors, volgens de ambities uiteengezet in MMC’s businessplan “Jump 2013” voor een groener en mondialer Mitsubishi.
*De ”ASX” conceptauto op de 2001 Detroit Auto Show – voorloper van de eerste generatie Outlander (Airtrek in Japan).
Nieuwe designtaal
Het hele gamma auto’s, crossovers en SUV’s van MCC zal ook een geleidelijke verandering ondergaan richting een meer gefocuste designtaal, zoals nu al te zien is bij de nieuwe Outlander.
Hoewel de exacte designtaal nog geformuleerd wordt, is wel duidelijk dat het om een open concept gaat, dat zo flexibel is dat het bij verschillende autovereisten past, maar altijd een podium biedt voor Mitsubishi’s beroemde drie-diamanten logo.
Deze “slimme” look is de nieuwe expressie van Mitsubishi’s 100 jaar oude traditie: technologie voor de wereld van vandaag.
Nieuwe vorm
De nieuwe generatie Outlander is met zijn 4.655 mm ongeveer even groot als zijn voorganger en is ontworpen als een typische Mitsubishi. Het doel was om te komen tot een “slimme” auto met een “Solide – Veilige – Eenvoudige” vorm, een combinatie van een duidelijke uitstraling en strakke lijnen, zoals getoond in de Concept PX-MiEV en de Concept PX-MiEV II.
Dankzij zijn hoge flanken en taillelijn, strakke lijnen, sterke schouders en subtiel gevormde wielkasten geeft de nieuwe Outlander zijn inzittenden een zeer geruststellend gevoel van bescherming en veiligheid. Het is een kwaliteitsauto zonder fratsen, ontworpen voor de lange ritten die zijn innovatieve aandrijflijn mogelijk maakt.
Het uiterlijk van de Outlander is ingetogen maar toch assertief, en wordt versterkt door een dunne aerodynamische grille met hockeystickvormige chromen strips die uit een solide blok messing gefreesd lijken te zijn. Deze strips lijken het ruitvormige logo te beschermen tussen de katachtige koplampen.
Dezelfde strakke uitstraling zet zich voort in het interieur, met materialen van topkwaliteit (gevoerde bekleding, zachte materialen, zilveren, houten* en zwart glimmende accenten), en een dashboard dat ontworpen is om de concentratie van de bestuurder te verhogen, inclusief ergonomische bediening op het stuur en een instrumentenpaneel met hoge resolutie dat eenvoudig is af te lezen.
* Niet in alle landen leverbaar en afhankelijk van uitvoering.
Nieuwe harmonie
Zoals het een Outlander betaamt, biedt de nieuwe generatie nog steeds comfortabel en veilig plaats aan 5 of 7 personen*. Dankzij een krachtige elektronische constructie beschikt de nieuwe Outlander nu over een evenwichtige balans tussen:
Milieuvriendelijkheid: – Door de ontwikkeling van onze Mitsubishi benzine- en Clean Diesel-motoren.
– In Europa, bijvoorbeeld, zal de nieuwe Outlander uitgerust worden met een keuze uit twee verschillende motoren:
- MMC’s “4J11” – een 110 kW (150 pk) 2.0 l MIVEC benzinemotor, uitgerust met een geheel nieuw kleppenmechanisme.
- MMC’s “4N14” – een 110 kW (150 pk) 2.2 l Clean Diesel met vele innovatieve kenmerken (incl. een zeer lage compressieverhouding van 14,9) en verdere verfijningen die zorgen voor hoge prestaties en een lage CO2-uitstoot.
– Door een geheel nieuw Auto Stop & Go systeem*.
– Door een geheel nieuwe zestraps automatische versnellingsbak*.
– Door gewichtsreductie (geoptimaliseerde carrosseriestructuur, meer staal met zeer hoge treksterkte).
– Wat samen leidt tot een flink lager brandstofverbruik en idem CO2-uitstoot, tot onder het doel van 130 g/km*.
Geavanceerde veiligheid:
– Door Adaptive Cruise Control*:Dit systeem behoudt een veilige volgafstand, zelfs bij lage snelheden in druk verkeer.
– Door Forward Collision Mitigation*: Dit systeem herkent obstakels op de weg vóór de auto en remt automatisch om ongelukken te voorkomen.
– Door Lane Departure Warning*:Dit systeem waarschuwt de bestuurder als de auto zijn baan dreigt te verlaten met behulp van een visuele waarschuwing en een geluidssignaal.
– Door Super-HiD “Wide Vision” xenon koplampen*: Deze zijn ongeveer 1,4 maal sterker dan conventionele HID-koplampen en beschikken over zeer brede lichtbanen van 1,350 lumen, die een gebied beschijnen van totaal 80°x2, in plaats van de 42°x2 van conventionele HID’s.
* Niet in alle landen leverbaar en afhankelijk van uitvoering.
Comfortabel rijden:
– Nu met dual-zone airconditioning*.
– Met een stillere cabine dankzij minder geluiden en trillingen.
– Met een brede en comfortabele derde zitrij met 50/50 gedeelde stoelen, ter vervanging van de huidige jump seats*
– Met materialen van hoge kwaliteit voor een meer premium gevoel binnen het D-segment.
Slimme functionaliteit:
– Met een 1,69 meter lange vloer als de tweede en derde zitrij neergeklapt zijn (335 mm langer dan de vorige Outlander).
– Met een geheel vlakke laadvloer als alle stoelen neergeklapt zijn.
– Met een elektrisch bedienbare achterklep uit één stuk*.
Gemak:
– Met een display in het audiosysteem waarop de beelden van het rear view monitoring system* getoond worden.
– Met op veler verzoek – een in hoogte en diepte verstelbaar stuur*.
– En nog veel meer…
Na de onthulling in Genève zal de nieuwe generatie Outlander deze zomer eerst in Rusland gelanceerd worden, gevolgd door Europa (later in de zomer), Japan, Oceanië, China en Noord-Amerika.
* Niet in alle landen leverbaar en afhankelijk van uitvoering.
Nieuwe grenzen
In 2012 zal MMC de vruchten plukken van de ingebouwde mogelijkheden van het veelzijdige platform en de krachtige elektronische constructie van de Outlander, en een plug-in hybride aandrijflijn aan het gamma van de ICE Outlander toevoegen.
Dit wordt een volledig geïntegreerde oplossing gebaseerd op MMC’s EV-kennis die optimaal gebruik maakt van MMC’s uitgebreide expertise op het gebied van vierwielaandrijving, uitgerust met een keuze aan rijmodi:
– Pure (Twin Motor 4WD EV)
– Series (Twin Motor 4WD EV ondersteund door een ICE generator)
– Parallel (Twin Motor 4WD EV ondersteund door ICE bij hogere snelheden – elektrische motoren ondersteunen de krachtige acceleratie zonder schakelen)
Het Mitsubishi Plug-in Hybrid EV System van de Outlander beschikt over een groot bereik en een zeer lage CO2-uitstoot, gelijk aan dat van MMC’s Concept PX-MiEV II (meer dan 800 km en minder dan 50 g/km).
(Alle opgegeven waarden zijn nog niet gehomologeerd)