Newsroom Mitsubishi Motors

Europese première Mitsubishi Concept AR
Autosalon van Brussel 2013

Op ‘het Autosalon van Brussel’ beleeft de Concept AR zijn Europese première, als nieuwste exponent van Mitsubishi’s innovatieve en sportieve karakter. De bezoekers kunnen zelf ‘live’ ervaren wat dit betekent tijdens een proefrit met de Concept AR op de show.

Aandrijftechniek
De Mitsubishi Concept AR werd voor het eerst getoond op de 43e Tokyo Motor Show in november 2013. Deze conceptcar vormt een nieuwe generatie compacte MPV, die de sportieve rijeigenschappen van een SUV combineert met de ruimte van een MPV. De auto maakt gebruik van uitgebalanceerde aandrijftechniek op basis van een compacte 1.1-liter 3-cilinder MIVEC-benzinemotor, met directe brandstofinspuiting en turbo. Deze is gekoppeld aan een Belt Start Generator (BSG) mild hybrid systeem, met een 48V lithium-ion-accu en een luchtgekoelde DC-DC converter.

Eigenzinnig design
De compacte Mitsubishi Concept AR (AR staat voor ‘Active Runabout’) combineert de voordelen van een MPV en een SUV. Dankzij de grote wielen staat de auto ‘hoog op de poten’. Samen met de prominente beschermplaten versterkt dit zijn krachtige SUV-uitstraling, wendbaarheid en stabiliteit. Ook andere stijlelementen dragen bij aan het frisse, onderscheidende design van de Concept AR. De grille wordt gesierd door het karakteristieke Mitsubishi-logo en de in de achterstijlen geplaatste luchtroosters dragen bij aan een betere stroomlijn.

Maximaal comfort
Binnen in de Concept AR maken inzittenden kennis met een simpel, aangenaam interieur zonder overbodige snufjes. Er heerst een comfortabele ambiance, versterkt door de ronde, soepele lijnen. De zitplaatsopstelling is eenvoudig op drie manieren te variëren. Van een royale zitruimte voor zes volwassenen, ruim plaats voor vier inzittenden met hun bagage, tot een open groepsopstelling met de tweede en derde rij stoelen naar elkaar toe gedraaid.

Meer dan bij de traditionele MPV-opstelling van zitplaatsen is veel aandacht besteed aan individuele ruimte per persoon en voldoende afstand tussen de inzittenden. Zo kan een passagier bijvoorbeeld eenvoudig een tablet of laptop inpluggen in een USB-aansluiting in het interieur, om te internetten of te e-mailen.

Hoewel de buitenafmetingen van de Concept AR compact zijn, zorgt de relatief lange wielbasis voor een ruim en open interieur. Dit ruimtelijk effect wordt versterkt door het vanuit het midden licht gebogen Crystal Lighted Roof. Hierdoor ervaren de inzittenden een prettige atmosfeer dankzij de indirecte, zachte verlichting. Geluiddempende voorzieningen, zoals sleuven in de interieurbekleding, versterken de rust in het interieur. De eenvoudig wegklapbare bekerhouders en eerder genoemde USB-aansluitingen maken het comfort compleet.

Schoon en zuinig
De Concept AR wordt aangedreven door een Belt Start Generator (BSG) mild hybrid systeem. De compacte, direct ingespoten 1.1-liter 3-cilinder in lijn MIVEC-turbomotor is gekoppeld aan een low output BSG-aandrijfsysteem. De achterin geplaatste 48V lithium-ion-accu en luchtgekoelde DC-DC converter werken samen om de motor direct weer te laten aanslaan nadat de auto tot stilstand is gekomen. Daarnaast levert dit systeem extra trekkracht bij het accelereren. De elektromotor zet bovendien geregenereerde remenergie om in aandrijfenergie en drijft de compressor van de airco aan zodra de benzinemotor is uitgeschakeld. Dit levert extra brandstofbesparing op en zorgt voor maximaal (rij)comfort.

Lichtgewicht
Ingrijpende gewichtsbesparing vormde een van de speerpunten bij de ontwikkeling van de Concept AR. Dit kwam tot uitdrukking bij het ontwerp van de benzinemotor en het hybride systeem, maar ook door de toepassing van plaatstaal met hoge treksterkte, zoals reeds eerder toegepast op Mitsubishi Motors’ laatste modellen van de Outlander en Space Star. Daarnaast werden op diverse strategische plaatsen lichtgewicht constructies toegepast. Deze gewichtsbesparing werd in het interieur voortgezet, met onder meer de gladde afwerking van het dashboard, stoelen en zelfs de keuze van de interieurbekleding. Het resultaat is een aanmerkelijke gewichtsbesparing en een aangenaam comfort.

Actieve veiligheid
De Concept AR is uitgerust met Mitsubishi Motors’ geavanceerde actieve-veiligheidstechnologie, gebaseerd op informatiesystemen van de volgende generatie. Deze technologie omvat onder meer een detectiesysteem voor gevaarlijke situaties, dat automatisch de bijbehorende veiligheidsvoorzieningen activeert. Ook is er een systeem dat de bestuurder preventief waarschuwt voor noodzakelijk onderhoud of een reparatie. Deze systemen werken allemaal samen om te anticiperen op gevaarlijke situaties. Ze waarschuwen de bestuurder tijdig en activeren tegelijk snel en adequaat de betreffende veiligheidssystemen om een ongeluk of aanrijding te voorkomen. De belangrijkste functies zijn:

– Rearward Blind Spot Vehicle Warning
– Driving Safety Support System (DSSS)
– Auto Hi-beam
– Unintentional Vehicle Move Off Control
– Forward Collision Mitigation Braking (FCM)
– Lane Departure Warning (LDW)
– Adaptive Cruise Control (ACC)

Technische specificaties Mitsubishi Concept AR

l x b x h (mm) 4.350 / 1.780 / 1.690
Inzittenden 6
Motor type 1.1-liter 3-cil. (in lijn) direct ingespoten MIVEC-turbomotor
max. vermogen (kW) 100
brandstof benzine
Belt Start Generator max. vermogen (kW): 10 (48V)
Accu capaciteit (kWh): 0,25 (48V)
Aandrijflijn 2WD (voorwielaandrijving)
Transmissie CVT met sub-transmissie
ClearTechnology

Mitsubishi Motors heeft een eigen blog, ClearTechnology; Als autofabrikant, investeren wij al jaren in duurzame mobiliteit. Wil je meer weten? Lees verder op het ClearTechnology blog.

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid