Newsroom Mitsubishi Motors

VERKOPEN EERSTE HALF JAAR 2011: 85.135

Mitsubishi Motors Europe (MME) heeft de groei in de verkoopcijfers vast weten te houden. In de eerste zes maanden van het lopend boekjaar 2011 werden er 33 procent meer auto’s verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar (85.135 eenheden tegen 64.418 eenheden)*.

Tegen de trend in
De positieve resultaten zijn opmerkelijk gezien het wispelturige Europese economische klimaat. Op basis van de totale verkoopcijfers presteren de meeste landen goed, maar enkele belangrijke markten (Groot Brittannië, Polen, Italië en Spanje**) laten een daling zien. Ook het staken van sloopregelingen, waaronder in Frankrijk, en wisselend consumentenvertrouwen drukken zwaar op de verkoopresultaten in Europa.

Tegen de trend in kon Mitsubishi Motors gedurende de eerste zes maanden van 2011 de in 2010 geboekte verkooptoename (totaal verkoop 140.311, een stijging van 16 procent ten opzichte van januari t/m december 2009) continueren. Het resultaat geldt voor landen zowel binnen als buiten de EU en EFTA.

Verkoopcijfers per land:
1. Duitsland: 16.704 eenh. (+ 65%)
2. Groot Brittannië: 10.308 eenh. (+ 4%)
3. Italië: 4.967 eenh. (+ 80%)
4. Israël: 4.827 eenh. (+ 15%)
5. Spanje: 4.741 eenh. (- 1%)
6. Noorwegen: 4.719 eenh. (+ 90%)
7. Nederland: 4.323 eenh. (+ 26%)
8. Turkije: 4.047 eenh. (+ 76%)
9. Frankrijk: 3.629 eenh. (+ 53%)
10. Polen: 3.507 eenh. (- 12%)

Bij deze overwegend positieve cijfers vallen de resultaten die MME boekte in de Baltische Staten (+ 180 procent), de Balkan-landen (+ 54 procent) en Scandinavië (+ 54 procent) in het bijzonder op. De West-Europese Big Five-landen (Duitsland, Frankrijk, Groot Brittannië, Spanje en Italië) boekten een gezamenlijke afzettoename van 35 procent.

 

* 34 landen (met uitzondering van Rusland en de Oekraïne) – inclusief L200.
** Verkoopresultaten per land, periode januari tot en met mei, resp: – 7,3%, – 4,9%, – 15,1%, – 25,7%
(bron: ACEA verkoopcijfers personenwagens, dus exclusief pick-up trucks zoals de L200)
ASX een hit
Net als in de rest van de wereld, scoorde de MME met de ASX, de compacte crossover, in het eerste halfjaar van lopend boekjaar 2011 mooie cijfers. De Pajero (in andere markten Montero en Shogun), al jarenlang een van de vaste pijlers onder het succes van Mitsubishi, pluste met 9%, werkpaard L200 liet een stijging van 20% zien.

Enkele andere hoogtepunten:
– De doelstelling van Mitsubishi Motors om het productieaandeel van minder milieubelastende auto’s te vergroten kreeg in het eerste half jaar verder vorm. Bij de Colt was 73% voorzien van de ClearTec techniek, bij de ASX was dat 89%. ClearTec staat borg voor het terugdringen van de CO²-uitstoot, onder meer door het toepassen van een Stop&Go-functie.
– Gedurende de eerste zes maanden dat de i-MiEV in meer dan twintig landen te koop is, zijn er al 1.783 auto’s geregistreerd. Vermeldenswaardig daarbij is de koppositie in het A-segment in de Noorse verkoopstatistieken
– In Israël is de Lancer verantwoordelijk voor maar liefst 63% van de verkoopaantallen van Mitsubishi. De Israëlische markt is de op drie na grootste markt voor MME, terwijl het belang verder groeit.

Afzetcijfers per type:
1. ASX: 26.983 eenh. (introductie eind voorjaar 2010)
2. Colt: 15.537 eenh. (- 6%)
3. L200: 12.806 eenh. (+ 20%)
4. Lancer: 11.554 eenh. (- 20%)
5. Outlander: 10.804 eenh. (- 15%)
6. Pajero/Montero/Shogun: 4.873 eenh. (+ 9%)
7. i-MiEV : 1.783 eenh. (introductie begin 2011)
8. Grandis : 791 eenh. (uitlopend model)
Verwachting
Op dit moment is het nog onduidelijk welke gevolgen de aardbeving die Oost-Japan op 11 maart trof heeft voor de distributie van Mitsubishi’s in Europa. De verwachting is dat de verkopen stabiel blijven, in aanloop naar de introductie van geheel nieuwe modellen in de loop van 2012.

Zoals eerder aangegeven stelt Mitsubishi Motor Corporation zich voor fiscaal jaar 2011* tot doel 145.000 auto’s te verkopen in de Europese regio.

*Fiscaal jaar/boekjaar loopt bij Mitsubishi van april – maart.

Mitsubishi Motor Sales Nederland B.V., Tamara Oostveen, PR & CRM Officer
Telefoon: 020-4056 845 www.mitsubishi-motors.nl

ClearTechnology

Mitsubishi Motors heeft een eigen blog, ClearTechnology; Als autofabrikant, investeren wij al jaren in duurzame mobiliteit. Wil je meer weten? Lees verder op het ClearTechnology blog.

Wij maken gebruik van cookies.

Wij maken gebruik van cookies om het gebruik van onze website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Als u hiermee akkoord gaat, klik dan op 'Accepteren'. Als u meer wilt weten over cookies en de wijze waarop Mitsubishi Motors informatie verzamelt, klik dan op 'Algemeen Privacy- en Cookiebeleid'.

Algemeen Privacy- en Cookiebeleid